I Akut Hjerteklinik møder patienten som det første højt specialiseret personale på både læge- og sygeplejeniveau og får samme dags udredning og opstart af behandling.
Problem
Normalt bliver den akutte hjertepatient indlagt i Akutafdelingen fra ambulance. Her kan det tage tid at udrede patienten og få lagt en plan.
Løsning
Med oprettelsen af Akut Hjerteklinik (AHK) møder patienten som det første højt specialiseret personale på både læge- og sygeplejeniveau. Vi arbejder i videst muligt omfang ud fra devisen; Samme dags udredning og (opstart af ) behandling. Inden for få timer får patienten lavet de nødvendige kliniske undersøgelser såsom ekkokardiografi, lungefunktionsundersøgelse, Hjerte-CT, får taget blodprøver og påsætning af holther eller døgnblodtryksmåler. Hvis patienten har brug for et elektrisk stød på grund af rytme forstyrrelse i hjertet (DC-konvertering), udtømning af overskydende væske i bughulen og lunger eller opstart i medicinsk behandling er påkrævet, gøres det under besøget i Akut Hjerteklinik. Spekteret for undersøgelses og behandlingsmuligheder er meget bredt, og det hele foregår inden for få timer.
Patienterne kommer ind i afdelingen, og kan typisk forlade afdelingen få timer senere med en plan i hånden eller en afklaring på deres symptomer. Dette sparer indlæggelsesdage for patienten, der typisk hellere vil være i eget hjem. Patienterne giver udtryk for, at dette får dem til at føle sig mere som et menneske end en patient i systemet.
Den akutte patient, der kommer ind med fx mistanke om blodprop i hjertet, kommer nu ikke længere i en seng eller patienttøj. Patienten kan sidde i en lænestol og vente på afklaring. Dette har helt klart rykket ved nogen grænser - både for den patient, der kommer ind med ambulance og udrykning, ved den læge og de sygeplejersker, der skal tage imod patienten, og de Falckfolk, der skal aflevere en akut patient i et venteværelse. Trods dette har omstillingen været nem, og er i dag til stor glæde for alle parter.
Samtidig har vi ændret på nogle arbejdsgange, så der skabes mere smidige og kortere patientforløb. Det kan bl.a. nævnes, at vi giver patienter med rytmeforstyrrelse i hjertet stød i let bedøvelse, så der ikke er behov for hjælp af anæstesien. Tidligere har det også været procedure, at patienterne gik i Røntgen og Skanning, når der skulle anlægges dræn i fx lunger og bughule. Nu anlægger vi selv dræn direkte i afdelingen. De nye procedurer sparer ressourcer, men skaber også en mere tryg og rolig ramme omkring patienten, da de fleste opgaver varetages inden for rammerne af AHK, og fordi, det er samme kompetente personale, som modtager dem og sender dem hjem.
AHK har medført et tættere samarbejde med de praktiserende læger, da de nu har fået én indgang, hvor de kan ringe og få råd og vejledning omkring den kardiologiske patient. Hvis det er påkrævet, at patienten skal indlægges, så overflytter det kendte personale (sygeplejerske) patienten fra AHK til sengeafdelingen, og på den måde bliver patienten 'taget i hånden' og fulgt godt videre i systemet.
Proces
Projektet med at få etableret AHK har været drevet af dialog og tæt samarbejde både mono- og tværfagligt, samt på tværs af organisationen. Vi har formået på ganske kort tid (hen over en sommerferie) at få stablet et stort projekt på benene, der har indbefattet både nedlukning af senge, ombygning samt i forhold til driften, aftaler med involverede samarbejdspartnere fx Røntgen og Skanning og Blodprøver og Biokemi. Vi turde gå forrest i forhold til at arbejde på en ny måde og ændre strukturen for, hvordan man modtager og behandler en akut hjertesyg patient.
Det lykkedes bl.a. med et grundigt forarbejde. Afdelingsledelsen var medejere og hjalp med initial dialog ”ud af huset” (praksis) samt med øvrige interessenter indenfor hospitalet (hospitalsledelsen og hjælpeafdelinger).
Overlæge
Liv Gøtzsche
livgoetz@rm.dk