All-in-One Konceptet

En gevinst for patienten med forundersøgelse og behandling af åreknuder samme dag

  • All-in-One Konceptet

Problem
Patienterne havde op til flere besøg i Klinikken - både forundersøgelser, behandlinger og kontroller. Samtidig er vi den eneste klinik i regionen, der behandler åreknuder – dvs. rigtig mange patienter kører rigtig langt til hvert besøg.

Løsning
Siden september 2021 er henviste patienter, der opfylder udvalgte kriterier, blevet indkaldt til både forundersøgelse og behandling af åreknuder samme dag i Klinik for Åreknuder ved Regionshospitalet Viborg.

Patienterne modtager en indkaldelse med dertil hørende elektronisk patientvejledning samt et telefonopkald forud for besøget. Dette for at sikre, at patienterne er indforstået med muligheden for både forundersøgelse og behandling samme dag. Desuden for at sikre, at patienterne er velorienteret om forberedelser og øvrige forhold, som patienten skal være opmærksom på umiddelbart efter behandlingen. Ved behov for behandling af begge ben, udføres dette ligeledes ved samme besøg, såfremt det er muligt, og patienten er indforstået hermed.

Tidligere bestod forløbet af fremmøde til forundersøgelse, hvor der blev lavet plan for behandlingen, fremmøde til selve behandlingen, hvor et ben blev behandlet ad gangen, efterfulgt af en eller flere kontroller.

Klinik for Åreknuder behandler patienter fra hele Region Midtjylland, og patienterne er meget tilfredse med det optimerede forløb. Det sparer patienten for flere besøg, transporttid samt fravær fra arbejdspladsen.

Personalet oplever dagligt stor glæde hos patienterne, hvilket er den bedste motivation for teamet til at fastholde og samtidig udvikle forløbene endnu mere. Der er lavet opfølgende telefoninterviews i oktober 2021 med 17 patienter, som er yderst tilfredse med muligheden for kun et enkelt fremmøde.

Klinikken har fokus på, hvilke faggrupper der udfører hvilke opgaver, da det er udfordrende at få læger ansat. De fire faste sygeplejersker har gennemgået et kompetenceudviklingsprogram omhandlende ultralydskanning af varicer ved forundersøgelsen. Et dedikeret og effektivt team på behandlerstuen fordrer desuden et tæt samarbejde med øvrige faggrupper og funktioner, som fx sekretærer. Klinikken er placeret i forlængelse af afdelingens sårcenter, hvilket har resulteret i et unikt samarbejde omkring patienter med sårproblematikker, der skyldes venøs insufficiens. I mange tilfælde kan disse patienter behandles med det samme til stor tilfredshed for kroniske sårpatienter, der har mange kontakter med sundhedsvæsenet.

Tidligere var der afsat op til 120 min til selve behandlingen, hvor der nu er afsat 60 min til samme type behandling, hvilket inkluderer forundersøgelsen. Ofte klares besøget på endnu kortere tid. 

Proces
Efter opstarten af Klinikken i august 2020 - har vi haft fokus på vores forløb og hvad der kunne gøres bedre og mere effektivt, ikke mindst for den enkelte patient.

 

I vores klinik er der ikke langt fra idé til afprøvning. Fra vi fik ideen om, at det kunne være muligt at behandle patienterne den dag, de kommer til forundersøgelse, til vi havde grønt lys fra ledelsen, gik der kun få dage. Da vores programmer er booket langt frem i tiden, gik der næsten 4 mdr., inden de første patienter fysisk kom i klinikken, der var planlagt efter det nye koncept.

Vi benyttede de mellemliggende måneder til at få planlagt konceptet i detaljer, bl.a. hvilke patienttyper vi kunne afprøve det på, hvornår, hvem og hvordan skulle patienterne informeres, samt planlægning af evaluering og opsamling, både hos patienter og personale.

Overordnet var det vigtigste for os, at forløbet skulle være gavnligt for vores patienter.
I processen deltog både sygeplejersker, læger, sekretær og ledelsen med deres synspunkter og viden.

I begyndelsen nøje udvalgte vi sunde og raske patienter til at afprøve konceptet, hvilket var rigtig godt. Efterhånden lærte vi, at stort set alle kan behandles efter konceptet uanset alder og comorbiditet, hvilket medførte, at konceptet hurtig blev udbredt. Dog med enkelte undtagelser, fx patienter med defekter i koagulationssystemet.


Vi er en lille klinik med 4 sygeplejersker, 2 læger og 2 sekretærer, så der har ikke været en stor implementering, da vi sammen er blevet enige om konceptet og processen i det -  og sammen har justeret undervejs. Derfor har teamet mødtes til nogle planlagte tværfaglige morgenmøder, hvor alle roller og planlægningen af konceptet er blevet aftalt.


For at sikre os at patienterne var forberedt på, at de var indkaldt til All-in- One Konceptet, blev de ringet op af en sekretær en uges tid før deres besøg for at sikre, de var indforstået med de forberedelser og forholdsregler, de skulle kende til på forhånd. Oprindeligt skulle telefonopkaldet kun foretages i en kortere prøveperiode, men ud fra de tilbagemeldinger, vi fik fra evalueringen fra både patienter og personale, har det vist sig nødvendigt at fortsætte med opkaldet forud for besøget. Selv om både indkaldelsesbrevet og patientinformationen understreger, hvad patienten skal være forberedt på, oplever vi mange spørgsmål, der bliver afklaret i løbet af opkaldet. På denne måde forhindrer vi formentlig mange aflysninger og udeblivelser på behandlingsdagen. 


Det har også krævet lidt ændringer i planlægningen af dagens andre programmer, så sygeplejerske- ressourcerne var de rigtige steder på det rigtige tidspunkt.

Men det vigtigste, vi har lært undervejs, er, at vores patienter er rigtig glade og tilfredse med All-in-One Konceptet.

 


År   2022


All-in-One Konceptet
Kontakt

Sygeplejerske
Maiken Guldborg Madsen Skals
maiken.skals@midt.rm.dk
7844 5652


Udviklingssted
Klinik for Åreknuder, Kirurgi, Regionshospitalet Viborg

Top