BI-portalen, som grundlag for kvalitetssikring af patientforløb

BI-rapporten bruges som indikator for, hvilke patientforløb der kunne have behov for kvalitetsoptimering

  • BI-portalen, som grundlag for kvalitetssikring af patientforløb

Problem
Problemet, som BI rapporten er løsningen på:

  • Der foretages systematisk dataindsamling mhp kvalitetssikring
  • Fornemmelser om problemer i patientgrupper, kan hurtigt be- eller afkræftes.
  • Den indledende dataindsamling til dokumentation af problemets omfang, kan foretages direkte i BI-rapporten, og aflaster dermed det kliniske personale/ personaleforbruget til journalaudit.
  • Der kan indsamles fra store kohorter.
  • Der kan fra BI-rapporten trækkes data til evaluering og kvalitetssikring af tiltag
  • Og ikke mindst, - udvikling af bedre patientforløb for patientgrupper

Løsning
Vi havde en hypotese omkring, at nogle patientgrupper var insufficient smerte- og kvalmebehandlet i det postoperative forløb. På denne baggrund opbygges en BI-rapport, hvori der indsamles kontinuerlige data fra patienternes opvågningsforløb. Der indsamles data på parametre, som man fra forskningen ved har stor betydning for den faglige kvalitet og for patienternes oplevelse af et godt patientforløb.

BI-rapporten bruges som indikator for, hvilke patientforløb der kunne have behov for kvalitetsoptimering. Dette letter arbejdet i den indledende fase, hvor alternativet er at foretage dataindsamling eller udføre journalaudit. Disse metoder er ofte ressourcetunge og kræver involvering af flere interessenter. Desuden udmærker BI-rapporten sig ved at kunne medtage data fra en meget stor kohorte til kvalificering af problemstillingen. I den videre bearbejdning af problemstillingen arbejdes der tværfagligt (anæstesilæger, anæstesisygeplejerske og opvågningssygeplejerske) på tværs af flere afsnit (anæstesi, opvågning) for at optimere det samlede patientforløb bedst muligt. Ved at være en tværfaglig gruppe kvalificeres løsningerne, da disse involverer begge afsnit og alle faggrupper. Derved lettes implementeringsarbejdet. Endvidere benyttes BI-rapporten til overvågning af effekten af de implementerede tiltag, hvilket forskningen viser ofte forsømmes, da det er en tung arbejdsbyrde.

Med denne løsning oplever borgere i de udvalgte patientgrupper at få en bedre kvalitet i form af bl.a. bedre smerte- og kvalmebehandling. Projektet giver desuden bedre arbejdsforløb for personalet, idet de oplever bedre kvalitet i plejen de yder. Personalet oplever, at en mistanke om et generelt problem i en patientgruppe, hurtigt bliver be- eller afkræftet ved hjælp af BI-rapporten. Det skaber tilfredshed, at der hurtigt kan gives vished.

Proces
BI-rapporten er udviklet af Perioperativ Afsnit og opsat med hjælp af medarbejder fra BI-kontoret.

Der er derefter indledt et tværfagligt samarbejde, bestående af læger og udviklingssygeplejersker, mellem Perioperativt Afsnit og Bedøvelsesafsnittet mhp. kvalitetsudvikling af patientforløb, hvor BI-rapporten har dokumenteret en smerte- eller kvalmeproblematik. Der er lavet journalgennemgang på udvalgt patientgruppe samt planlagt statistisk databearbejdning, litteratursøgning og gennemgang mhp. optimering og kvalitetsforbedring af patientforløbene. De kvalificerede ændringstiltag implementeres i eget afsnit af den tværfaglige gruppe.

 


År   2024


BI-portalen, som grundlag for kvalitetssikring af patientforløb
Kontakt

Sygeplejerske
Tina Tang Fredenslund
tifred@rm.dk


BI-portalen, som grundlag for kvalitetssikring af patientforløb
Kontakt
Anæstesisygeplejerske

Trine Collin
trine.collin@midt.rm.dk


Udviklingssted
OPI, Perioperativt Afsnit og Bedøvelse, Regionshospitalet Gødstrup
Samarbejdspartnere

BI-kontoret



Top