Covid-rekvisition & svar

Tjekliste opsat i EPJ, som indikerer, hvor langt processen er i forbindelse med covid-podning.

  • Covid-rekvisition & svar

Problem
Alt for mange var involveret i tjek af rekvisition og svar, hvilket blev gjort igen og igen for at sikre, at der forelå et svar på mødetidspunktet for patienten.

Løsning
Tjekliste opsat i EPJ, som indikerer, hvor langt processen er i forbindelse med covid-podning. Løsning tilgængelig for alle parter impliceret i patienten.

Løsningen sikrer, at vi har hånd i hanke med, at borgeren får lavet en podetest forud for de undersøgelser, der kræver en test. Der foruden får patienten både tid til undersøgelsen og podning i samme indkaldelse. Løsningen sikrer også at patienten ikke møder ind uden test eller ved positiv test.

Flere aktører var tidligere impliceret i tjek af podning og svar. Sekretærer tjekkede for at sikre, at der var sendt rekvisition, og om der var kommet svar. Det samme var gældende for personalet på de undersøgende/behandlende afsnit forud for patientens ankomst. Ingen kunne se, om der var rekvireret en podning, og om nogen havde tjekket svaret.

Nu bookes et forløb på pt, hvor alle fremmødetider fremgår (us./beh./podning). Af tjeklisten fremgår det, via farvet dot (rød, gul, grøn), hvilken status podningen har. Rød, indikerer, at der ikke er gjort noget. Gul, at poderekvisitionen er sendt. Grøn at svaret er set og evt. handlet på.

Ovenstående bevirker, at der kun er en sekretær og et plejepersonale, som er impliceret i rekvisition og svar.

Proces
Ideén blev fremlagt for mine kolleger, som syntes, at det var en rigtig god idé, da det kunne spare mange tjek. Sundheds-IT blev kontaktet.

De informerede om en eksisterende tjekliste i EPJ. Med udgangspunkt i den opsatte vi en tjekliste, som blev koblet på vores bookingopgaver i kirurgisk regi.

Efter fremlæggelse af tjeklisten for øvrige sekretærer og afdelingssygelejerske i Kikkertundersøgelser blev der lavet en prøvehandling, som nu er implementeret på flere afsnit.

Vi lærte, at ét værktøj i EPJ uden problemer kan tilpasses et andet værktøj (bookingopgaver) og derved mindske dobbeltarbejde/lette arbejdsgange på tværs af fagligheden.

 


År   2021


Covid-rekvisition & svar
Kontakt

Lægesekretær
Winnie Thaarup Herholdt Pedersen
winnjens@rm.dk
7842 1267


Udviklingssted
Mave-tarmkirurgisk Klinik, Regionshospitalet Randers
Samarbejdspartnere

Sundheds-it



Top