Delegation af dispensering og administration af intravenøse lægemidler til social- og sundhedsassistenter

Et oplæringsprogram til social-og-sundhedsassistenter med henblik på at opnå delegeret kompetence til dispensering og administration af færdigblandet Piperacillin/Tazobactam og Cefuroxim som intravenøs behandling

  • Delegation af dispensering og administration af intravenøse lægemidler til social- og sundhedsassistenter

Problem
Problem: Mindre strukturerede patientforløb som følge af forskelligt personale
Løsningen er et svar på at give patienten et mere sammenhængende forløb med gennemgående plejepersonale.

Problem: Manglende ressourcer og kompetencer
Løsningen er et svar på at frigive ressourcer til sygeplejersker samtidig med en kompetenceudvikling og fastholdelse af SOSA.

Løsning
Medicinsk afdeling, Regionshospitalet Randers har udviklet et oplæringsprogram med en afsluttende prøve til social-og-sundhedsassistenter med henblik på at opnå delegeret kompetence til dispensering og administration af færdigblandet Piperacillin/Tazobactam og Cefuroxim som intravenøs behandling i Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Randers.

Helt konkret består oplæringsprogrammet af teoretisk undervisning, praktisk undervisning, mundtlig prøve og 5 supervisioner. Der er udarbejdet et kompetence-kort, som benyttes gennem oplæringsprogrammet til vurdering og underskrift i forbindelse med den mundtlige prøve, supervisionerne samt afsluttende underskrift fra oversygeplejerske og chefsygeplejerske/cheflæge.


Oplæringsprogrammet påbegyndes med 1 times teoretisk undervisning ved læge. Når den teoretiske undervisning er gennemført, modtager social-og sundhedsassistenterne 2-3 timers praktisk undervisning (hands-on-undervisning og teoretisk-praktisk undervisning) v/udviklingssygeplejerske. Efterfølgende afslutter social-og sundhedsassistenten med en mundtligt case-baseret prøve v/læge og udviklingssygeplejerske. Denne prøve vurderes som bestået/ikke-bestået og skal bestås førend social-og-sundhedsassistenten kan gå videre til næste trin i oplæringsprogrammet. Ved bestået mundtlig prøve underskriver læge og udviklingssygeplejerske kompetence-kortet under "Mundtlig prøve". Efterfølgende kan social-og-sundhedsassistenten gå videre til næste trin i oplæringsprogrammet bestående af 5 supervisioner ved udviklingssygeplejersken. Dette foregår i social-og sundhedsassistentens afdeling, hvor udviklingssygeplejersken superviserer og vejleder social-og sundhedsassistenten i de første 5 administrationer af iv antiobiotika. I forbindelse med supervisionerne underskrives kompetence-kortet af udviklingssygeplejerske ved hver af de 5 supervisioner. Når de 5 supervisioner er gennemført, underskriver oversygeplejerske og chefsygeplejerske/cheflæge kompetencekortet, og social-og-sundhedsassistenten har opnået delegeret kompetence til dispensering og administration af færdigblandet Piperacillin/Tazobactam og Cefuroxim som intravenøs behandling i Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Randers.


Proces
Udvikling:

Vi sammensatte fra start et hold bestående af tre udviklingssygeplejersker, som skulle være tovholdere på projektet.

Udviklingssygeplejerskerne har organiseret, hvordan arbejdet med at udvikle løsningen skulle planlægges.


Udviklingssygeplejerskerne har i processen holdt møder med cheflæge og chefsygeplejersker for at tilgodese de organisatoriske og økonomiske og juridisk rammer.

Dernæst blev der afholdt møde med oversygeplejerskerne i de respektive afdelinger med henblik på at imødekomme ønsker og behov for afdelingen, således at undervisningsprogrammet kunne tilrettelægges efter behov.


Der er desuden afholdt møde med infektionsmediciner og geriater med henblik på at etablere fyldestgørende teoretisk undervisning som et led i undervisningsprogrammet.


Udviklingssygeplejerskerne har i samarbejde udformet den praktisk undervisning ved hjælp af sparring fra farmakonomer, e-dok samt litteratursøgninger.


Implementering:

For at kunne implementere løsningen er der i høj grad taget højde for afdelingernes døgnrytme og ressourcer, således at deltagerne havde mulighed for at deltage i undervisningsprogrammet uden at belaste afdelingen.


Dette er koordineret med oversygeplejerskerne.

Der er desuden taget højde for, at supervisionen er foregået i afdelingerne med en udviklingssygeplejerske, for ikke at tage SOSA ud af driften og yderligere ikke lægge øget pres på sygeplejerskerne i afdelingen.


Læring:


Der har været meget læring undervejs.

Fremadrettet udbydes kurset i plan2Learn til Medicinsk Afdeling, Randers med henblik på at imødekomme at oversygeplejerskerne bedre kan koordinere.


Derudover har vi fået drøftet og fået fokus på flere hygiejniske principper, som også medarbejderne har fået drøftet under undervisningen og den mundtlige prøve.


Vi har erfaret, at kompetenceudviklingen ikke blot er i form af nye kompetence ift. IV AB, men også har medvirket til at højne viden om infektioner og hygiejne og meget mere.

Vi har erfaret, at afdelinger har meget forskellige måder at gribe ting an på, og at vi indimellem er nødt til at ensrette eller lave forskellige arbejdsmåder og undervise ud fra dette.




 


År   2022


Delegation af dispensering og administration af intravenøse lægemidler til social- og sundhedsassistenter
Kontakt

Udviklingssygeplejerske
Maria Freundlich
Mafreu@rm.dk
2138 2260


Delegation af dispensering og administration af intravenøse lægemidler til social- og sundhedsassistenter
Kontakt
Ledende overlæge med speciale i Ældresygdomme

Seham Shahla


Udviklingssted
Medicinsk afdeling, Regionshospitalet Randers
Se mere


Top