Pårørende kan være på digitale besøg på intensivstuen
Problem
Manglende kontakt mellem patient, pårørende og sundhedsprofessionelle
Både personalet på Intensiv og sygeplejerskerne i vores intensivcafe har oplevet manglende kontakt mellem patient og pårørende i forbindelse med COVID-19 som meget problematisk og meget traumatiserende for både de pårørende og patienten. For sygeplejerskerne har det ligeledes været traumatiserende at skulle afvise pårørende, og de pårørendes perspektiv og støtte har manglet i forhold til den optimale pleje og behandling af patienten.
Digitale besøg på intensiv har gjort det muligt at skabe en hurtigt og let adgang til at skabe kontakt mellem patient, pårørende og de sundhedsprofessionelle når det er vanskeligt at mødes fysisk fx ved:
Løsning
COVID-19 pandeminen vendte på få uger op og ned på sygeplejen på Intensiv. Pludselig var de pårørende forment helt eller delvis adgang på Intensivafdelingen. Både personalet på Intensiv og sygeplejerskerne i vores intensivcafe har oplevet manglende kontakt mellem patient og pårørende i forbindelse med COVID-19 som meget problematisk og meget traumatiserende for både de pårørende og patienten. For sygeplejerskerne har det ligeledes været traumatiserende at skulle afvise pårørende, og de pårørendes perspektiv og støtte har manglet i forhold til den optimale pleje og behandling af patienten. Derfor fik sygeplejerskerne i afdelingen i efteråret 2020 den idé at invitere de pårørende på digitale besøg på intensivstuen, så de pårørende kunne se patienten og intensivstuen, og patienten kunne besøge de pårørende hjemme i dagligstuen.
En projektgruppe i afdelingen deltog i Region Midtjyllands projektforløb: Ledelse i digitalisering, hvor en følgegruppe bestående af interne IT-folk og private firmaer samt undervisningsforløb og coaching hjalp os med ideudvikling og den tekniske løsning. Så ret hurtigt var en digital platform etableret, så de pårørende let og hurtigt, via et sms-link på en god og sikker forbindelse, kunne få adgang til stuen med en kombination af billede og lyd. Dette gør, at det næsten er som at være der fysisk.
Plejen og behandlingen i Intensiv er en kompleks sag med megen teknik, akutte tiltag og larmende og støjende omgivelser, som er helt uvant og skræmmende for patienterne. Det digitale besøg, hvor den pårørende kan komme på besøg på stuen, kan være med til at holde fast i det relationelle og menneskelige i et højteknologisk miljø. Det er komplekst at konvertere fordelene fra det fysiske besøg til et digitalt besøg, hvor al teknikken skal være sikker og let anvendelig.
For borgeren har det stor værdi, at det komplekse gøres simpelt og intuitivt og let at anvende samt at få det til at fungere i en travl klinisk hverdag for sygeplejerskerne. Det er virkelig lykkes at gøre det simpelt og sikkert, hvor sygeplejersken blot skal indtaste den pårørendes telefonnummer, og så får den pårørende en sms med et link som aktiveres med et tryk – så er der på få minutter skabt forbindelse, og den pårørende kan besøge patienten og vises rundt på stuen. Og en relation, selvom den er digital, kan skabe tryghed og eliminere angst og frygt for både patient, familiemedlemmer og andre pårørende.
Vi afhjælper nu både patienter, de pårørende og sygeplejerskernes traumatiske isolationsoplevelser, ved at:
Proces
Løsningen er udviklet og etableret som en del af det daglige udviklingsarbejde i afdelingen, hvor ledelsen, intensiv sygeplejersker og forskningsmedarbejdere samarbejder tæt. I første omgang er løsningen implementeret ved at leje tablets via hospitalets IT afdeling (1 tablet pr. 2-3 stue/patient). På sigt arbejdes der på at investere i tablets til hver stue/patient, så løsningen kan bruges i den daglige pleje og behandling, og patienterne kan få besøg flere gange dagligt.
Undervejs i processen er løsningen udvidet til at kunne håndtere, at flere pårørende kan ringe op samtidigt og være i det digitale rum sammen. Vi arbejder på at løsningen også skal kunne bruges fra udlandet.
Innovationen er udviklet som en del af projektforløbet Ledelse i digitalisering og har trukket på en følgegruppe af specialister fra Koncern HR, Udvikling, Region Midtjylland; Sundheds-IT, Aarhus Universitetshospital; firmaet Emento samt andre afdelinger i regionen.
Implementeringen er et tæt samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne i afdelingen. I forbindelse med et modul i kurset ledelse i digitalisering om grafisk facilitering og spredning udarbejdede projektgruppen en plan for, hvordan vi kunne ramme/inddrage flest mulige personaler i en stor kompleks afdeling med 4 fysiske afsnit med i alt 42 behandlingspladser og ca. 450 medarbejdere. Planen indeholdt mange forskellige tiltag:
Professor i sygepleje
Pia Dreyer
piadreye@rm.dk
Emento