Digital forløbguide/ EMENTO app

En app, hvor borgeren kan tilgå sit forløb og modtage informationer i eget tempo.

  • Digital forløbguide/ EMENTO app

Problem
Det er et supplement til operationstiderne og hele forløbet. Vi oplever, at patienterne får svar på deres spørgsmål, ved at kigge rundt i appen.

Løsning
Vi har her på afdelingen i løbet af de sidste måneder implementeret den digitale forløbsguide.
Det er en app "EMENTO", som man kan downloade på sin telefon, som borgeren kan bruge til at se sit forløb hos os samt diverse video, som viser afdelingen frem samt sætter ansigter på, hvem de kan møde, når de kommer her i afdelingen.

Vi var en af de første afdelinger på Regionshospitalet Randers, der gik i luften med den digitale forløbsguide, og det har været en læringsproces for os alle. De tilbagemeldinger, vi har fået fra borgerne, har kun været positive.

I forhold til bæredygtighed så er det også en måde at komme alle de papirpjecer til livs. Og med tiden, som EMENTO bliver udviklet, kan det også overtage en del af den tid, vi som sygeplejersker bruger på at informere borgerne om deres forløb.

Borgerne kan nemt tilgå information om deres forløb hos os. Der er også videoer med til at vise, hvordan man afvasker et øje på den korrekte måde samt hvordan man kan dryppe øjnene i forbindelse med operationerne.

Selvom vores borgere i afsnittet har en høj gennemsnitsalder og måske ikke den kategori der er mest digital, mener vi, at det kan komme borgerne til gavn. Den gør, at borgerne nemt kan se videoerne, få gentaget information samt gøre dem mere i stand til at selv varetage plejen af det opererede øje.

Hvis de har downloadet appen inden forundersøgelsen, er de også mere forberedte på, hvad der skal ske, når de kommer på afdelingen for første gang.

Borgerne kan sidde i fred og ro og fordøje alle informationer givet ved besøgene hos os, og hvis de så mener, de har glemt noget, kan de nemt gå ind i appen og se materialet igen. Mange gange tror jeg, de føler sig helt fyldt op af information, og appen giver lidt information ad gangen i forhold til næste skridt i forløbet.



Proces
Processen var ret lang i udarbejdelsen. Overvejelserne lå på, hvor mange ældre der vil kunne bruge den, og hvordan de bedst vil kunne bruge den. Opsætning af patientforløb blev lidt mere kompliceret, da patient til forundersøgelsen får udlevet alle tider til hele forløbet. Det kunne "robotten" i appen ikke finde ud af, så vi lægger manuelt alle tiderne ind.

 


År   2024


Digital forløbguide/ EMENTO app
Kontakt

Sygeplejerske
Laila Nielsen


Digital forløbguide/ EMENTO app
Kontakt
Sygeplejerske

Lena Klysner
lenaklys@rm.dk
7842 2040


Udviklingssted
Øjenklinikken, Regionshospitalet Randers
Samarbejdspartnere

Emento


Se mere


Top