Digital forundersøgelse til ØNH-operation

Et tilbud til en afgrænset gruppe af patienter

Problem
Løsningen er en måde at tænke en del af fremtidens hospital på. Vi får stadig færre ressourcer og flere patienter, og derfor giver det god mening at skræddersy forundersøgelse og behandling til den enkelte. Gruppen af patienter, der skal have foretaget tonsillektomi, har indtil nu alle været sat ind i den samme skabelon, men da en stor del af patientgruppen er raske erhvervsaktive mennesker, som allerede er set af en ØNH speciallæge, ønsker vi at tilbyde et andet, mindre tidskrævende forløb uden fysisk fremmøde til de raske patienter, hvor praktiserende ØNH læge har vurderet en helt klar operationsindikation.

Løsning
På Øre- Næse- hals klinikken, Regionshospitalet Randers er vi bevidste om, at ikke alle vores patienter er ens, og mange af dem, som kommer til forundersøgelse med henblik på at få fjernet mandler, måske ikke har behov for at møde op på hospitalet til en forundersøgelse inden deres operation. Det er en gruppe af patienter, som i forvejen er set af en special-læge indenfor Øre- Næse- Halskirurgi ude i almen praksis, og derfor blev vi nysgerrige på, om vi ulejligede nogle patienter med et ekstra besøg.

Derfor tilbyder vi fra april 2024 i stedet en forundersøgelse til operation, som en telefonkonsultation ved sygeplejerske sammen med en digital app, som beskriver deres operationsforløb, i stedet for en forundersøgelse med fremmøde hos læge og sygeplejerske. Det er en afgrænset gruppe af patienter, som får tilbudt dette forløb, og de bliver visiteret til det af en læge. Vi forventer, at ca. 30 % af vores forundersøgelser, som nu møder op på hospitalet, fremover vil kunne visiteres til dette forløb.

Det er en gevinst for de patienter, som er yngre og ellers sunde og raske, at de ikke skal afsætte en ekstra dag til undersøgelse på sygehuset. Derved kan de også undgå fravær fra skole eller arbejdsplads. Vi ved også, at ikke alle synes det er rart at være på et hospital, og på denne måde har man mulighed for en forundersøgelse, hvor man fysisk befinder sig hjemme i sine trygge rammer.


Proces
I processen med udarbejdelsen af løsningen har der været et tæt samarbejde imellem læge, specialeansvarlige sygeplejersker og ledelse. Vi har i løbet af 2-3 møder afdækket arbejdsgange og roller i forløbet, drøftet aspekter ift. patientens behov for information og den praktiske måde at gennemføre de nye forløb på.

Vi har haft et møde med anæstesien som er vores samarbejdspartner til denne patientgruppe, og lavet aftale om hvordan vi håndterer anæstesitilsyn, fx. kriterier for hvem der kan vente med tilsyn og hvem der skal ses præoperativt.

Der er blevet lavet et digitalt forløb på EMENTO app'en til denne patientgruppe, som understøtter den mundtlige og skriftlige information, og desuden forbereder patienten allerede forud for telefonkonsultationen. I indkaldelsesbrevet forberedes patienten ligeledes til telefonopkaldet, da der gøres opmærksom på, at der er afsat tid til samtalen som til et fysisk fremmøde. Vi har set på, hvilke opgaver der er sygeplejefaglige, og hvilke der er lægefaglige, og har udarbejdet et skema, hvori de lægefaglige informationer fremgår. Ud fra dette skema kan den læge, som er knyttet til telefonkonsultations-sporet den pågældende dag, dokumentere operations SFI samt lave smerteplan og recepter.

Alle patienter, som sættes op til forundersøgelse uden fysisk fremmøde, skal have tilbud om at blive set fysisk af ØNH læge og/eller af anæstesilæge, hvis patienten føler behov for det, eller hvis der under telefonkonsultationen vurderes et behov for fysisk fremmøde/undersøgelse.

 


År   2024


Digital forundersøgelse til ØNH-operation
Kontakt

Sygeplejerske
Charlotte Klink
charsoer@rm.dk
7842 2045


Digital forundersøgelse til ØNH-operation
Kontakt
Sygeplejerske

Helle Nielsen


Udviklingssted
Øre-, Næse-, Halsklinikken, Regionshospitalet Randers
Se mere


Top