Digitalisering af spørgeskemaer til pårørende

Digital afklaring af behov for støtte blandt pårørende til patienter med en uhelbredelig sygdom

  • Digitalisering af spørgeskemaer til pårørende

Problem
Problemet var at udgiften til frimærker steg - og det var på den baggrund vi afsøgte nye muligheder. Løsningen viste sig også at have andre gevinster i form af; 

  • Det er nemt for pårørende at udfylde skemaet, hvilket er nødvendigt, idet pårørende ofte er i stor krise.
  • Der er mulighed for hurtig respons fra enheden, hvis der er behov for hjælp. 
  • Det er muligt for flere pårørende at udfylde skemaet -  og de pårørende udfylder individuelt og privat.

Løsning
Enhed for Lindrende Behandling i Randers har stort fokus på pårørende til patienter med en uhelbredelig sygdom, der er tilknyttet enheden.

For at kunne give den bedste støtte til de pårørende, opfordres de til at udfylde et spørgeskema.  

Spørgeskemaet anvendes ligeledes i andre enheder i Region Midt.

Tidligere blev spørgeskemaet udleveret i papirform, når Enhed for lindrende behandling var på første hjemmebesøg. Spørgeskemaet kunne udfyldes af de tilstedeværende pårørende under vores besøg. Dette var dog sjældent en mulighed, grundet samtalens øvrige og ofte alvorlige indhold. Hvis skemaet ikke blev udfyldt, havde de pårørende mulighed for at sende spørgeskemaet retur i en frankeret svarkuvert. Hvis flere pårørende ønskede at udfylde spørgeskemaet, skrev de med hver deres farve kuglepen, for at enheden kunne se, hvem svarene kom fra.

Ovenstående gav følgende udfordringer;

  • De pårørende havde mulighed for at se hinandens svar, hvilket kunne påvirke svarene. Deri lå en risiko for at de pårørende ikke var helt ærlige omkring, hvordan de havde det.
  • De pårørende var selv ansvarlige for at få sendt skemaet af sted. Det kunne tit være en udfordring, hvis den pårørende ikke har lyst til at tage fra den syge for at finde en postkasse.
  • Det var ikke en mulighed for enheden at afhente spørgeskemaerne, idet vi dækker et stort geografisk område fra Norddjurs til Favrskov kommune.
  • Frimærker er steget i pris - og blev derfor en større udgift for afdelingen. 
  • Posten er lang tid om at nå frem og derved kunne "et råb om hjælp" fra de pårørende være længe undervejs.
Derfor implementerede vi 1. februar en ny digital løsning for at imødekomme ovenstående udfordringer.

Pårørende får udleveret et postkort med en QR-kode, når Enheden er på hjemmebesøg. Ved scanning af QR-kode kommer pårørende direkte ind på spørgeskemaet.

Når skemaet er udfyldt, bliver det sendt elektronisk i en lukket elektronisk postkasse, som kun sygeplejerskerne i enheden har adgang til. Dernæst følger kontaktsygeplejerske i enheden op på svarene med henvendelse telefonisk til den pårørende.

Fordele:

  • Det er nemt for pårørende at udfylde skemaet, hvilket er nødvendigt, idet pårørende ofte er i stor krise.
  • Der er mulighed for hurtig respons fra enheden, hvis der er behov for hjælp.
  • Det er muligt for flere pårørende at udfylde skemaet - og at de pårørende udfylder individuelt og privat.

 


År   2024


Digitalisering af spørgeskemaer til pårørende
Kontakt

Teamkoordinator
Rikke Boerriis Leth Mikkelsen
rikkejse@rm.dk
78420475


Udviklingssted

Top