Digital afklaring af behov for støtte blandt pårørende til patienter med en uhelbredelig sygdom
Problem
Problemet var at udgiften til frimærker steg - og det var på den baggrund vi afsøgte nye muligheder. Løsningen viste sig også at have andre gevinster i form af;
Løsning
Enhed for Lindrende Behandling i Randers har stort fokus på pårørende til patienter med en uhelbredelig sygdom, der er tilknyttet enheden.
For at kunne give den bedste støtte til de pårørende, opfordres de til at udfylde et spørgeskema.
Spørgeskemaet anvendes ligeledes i andre enheder i Region Midt.
Tidligere blev spørgeskemaet udleveret i papirform, når Enhed for lindrende behandling var på første hjemmebesøg. Spørgeskemaet kunne udfyldes af de tilstedeværende pårørende under vores besøg. Dette var dog sjældent en mulighed, grundet samtalens øvrige og ofte alvorlige indhold. Hvis skemaet ikke blev udfyldt, havde de pårørende mulighed for at sende spørgeskemaet retur i en frankeret svarkuvert. Hvis flere pårørende ønskede at udfylde spørgeskemaet, skrev de med hver deres farve kuglepen, for at enheden kunne se, hvem svarene kom fra.
Ovenstående gav følgende udfordringer;