Alle arbejdsgange og al dokumentation i forbindelse med planlægning og afgivelse af strålebehandling er blevet lagt om til elektroniske løsninger
Problem
Behandlingsdokumentation, der bliver væk
Tidsforbrug på at lokalisere behandlingsdokumentation og sørge for, at de er det rette sted til rette tid
Rettidighed ift. at arbejdsopgaver i forberedelse af behandlingen skal flyttes videre, for at de næste kan nå deres opgave under overholdelse af kræftpakkeforløb
Rettidighed ift. at agere på afvigelser ift. den planlagte behandling
Alle data er altid tilgængelige for alle
Sikkerheden i ikke at skulle læse håndskrevne noter samt at kunne implementere standard tekst
Løsning
Alle arbejdsgange og al dokumentation i forbindelse med planlægning og afgivelse af strålebehandling er blevet lagt om til elektroniske løsninger.
Det betyder, at alt i forbindelse med behandlingsforløbet er klar til tiden pga. et bedre overblik for personalet i forhold til de enkelte processer, der skal udføres.
Løsningen gør, at alle delprocesser i forløbet bliver klar til tiden, da alle personalegrupper kan følge med i forløbet og se, hvornår den enkelt personalegruppe skal udføre en opgave i forhold til forberedelse og afgivelse af behandlingerne.
De grundlæggende funktionaliteter er hentet fra firmaet, som har leveret acceleratorer og onkologisk informationssystem til afdelingen. Disse grundelementer er udbygget med hjemmedesignede IT løsninger.
Proces
Der blev nedsat en tværfaglig core team gruppe. Information blev hentet via videomøder, besøg samt specialister fra leverandøren, for at skabe overblik over hvad systemet kunne tilbyde, og hvordan vi kunne videreudvikle det efter vores behov. Alle arbejdsgange blev kigget grundigt igennem, og der blev ryddet op, inden vi gik klinisk med det nye system. Planlægningen tog over et år. Implementeringen forløb af to omgange over fire måneder.
Hospitalsfysiker
Mai-Britt Linaa
Mai.Britt@rm.dk
2388 6915
Anja Duus Andresen
anjaandr@rm.dk
2388 6886