Et forbedringsprojekt, der har til hovedformål at fremme skoledeltagelsen blandt unge på Afdeling Æblevangen, Holmstrupgård.
Problem
Deltagelse i skoleundervisning + underprioritering af samfundsfaglighed/dannelsesfag
Løsning
Det har igennem længere tid været en udfordring at få et stabilt fremmøde i skolen. Det er en generel udfordring for anbragte børn og unge, at de hægtes af på faglige kvalifikationer og kompetencer. Dertil kommer "skolekompetence": der er en fare for, at de unge lærer at blive væk fra skole, uddannelse og job, hvis skolen og den struktur, den tilbyder, ikke bliver en del af de unges liv.
Formålet med projektet er løse nedenstående udfordringer:
Proces
Forbedringsprojekt med afprøvning af hypoteser gennem konkrete tiltag.
Medarbejdere på døgnafdeling, medarbejdere i intern skole, afdelingsledere fra begge steder, projektet understøttet af forbedringsvejledere i Holmstrupgårds administration.
Vi benyttede os af feedback gennem unge og medarbejdere for at have flere succeskriterier end "fremmøde"/"ikke-fremmøde".
Projektet er i høj grad drevet af motiverede medarbejdere med autonomi, bakket op af ledere og understøttet af en projektramme.
De hurtige tiltag, der blev afprøvet hurtigt har passet godt til dette projekt.
Afdelingsleder
Trine Jepsen
trine.jepsen@rm.dk
9117 4963
Mette Gubi Axelsen
METAXL@rm.dk
2399 2021