Et dialogspil, man kan spille med sine kolleger, hvis man har en udfordring eller skal i gang med en større forandring
Problem
Brætspillet ”Forandringsprocessen i spil” er et dialogspil og værktøj, som skaber optimale patientforløb ved at afdelingernes ressourcer udnyttes. Forandringer er en del af alles hverdag og de er kommet for at blive. Forandringer kræver fokus på mere effektivitet, bedre kvalitet og bedre sammenhæng igennem forandrings- og forbedringstiltag fra start til slut i forandringsprocessen.
Så bestil billet og hop ombord på Forandringsekspressen, og kom i mål sammen. Med dialogspillet ”Forandringsprocessen i spil” som værktøj hopper du ombord på Forandringsekspressen og kommer i mål sammen med de øvrige passagerer i kupeen
Løsning
Anja Larsen har udviklet et brætspil, som hedder "Forandringsprocessen i spil". Det er et dialogspil, man kan spille med sine kolleger, hvis man har en udfordring eller skal i gang med en større forandring, eller hvis der er et specielt tema, man ønsker at have fokus på, eksempelvis trivsel og arbejdsglæde. Man kommer i fællesskab systematisk igennem de ting, der skal tages højde for at komme i mål med processen. Det er et godt og brugbart spil, hvor der til sidst sættes tid af til, hvem der følger op på hvad.
Brætspillet ”Forandringsprocessen i spil” er et dialogspil og værktøj, som skaber optimale patientforløb ved at afdelingernes ressourcer udnyttes. Forandringer er en del af alles hverdag og de er kommet for at blive. Forandringer kræver fokus på mere effektivitet, bedre kvalitet og bedre sammenhæng igennem forandrings- og forbedringstiltag fra start til slut i forandringsprocessen.
Så bestil billet og hop ombord på Forandringsekspressen, og kom i mål sammen. Med dialogspillet ”Forandringsprocessen i spil” som værktøj hopper du ombord på Forandringsekspressen og kommer i mål sammen med de øvrige passagerer i kupeen.
Oplev Forandringsekspressens 11 populære destinationer på en eskorteret togtur, hvor rejseguiden er med på hele togturen og sikrer det hele kører på skinner.
Turen handler lige så meget om rejsen som den endelige destination. Det er ressourcerne, som bliver brugt på vejen til målet gennem fokus på fælles mål og fælles viden via dialog, som der er fokus på under denne togtur. Rejseguiden sørger for at der er ingen, som skifter spor undervejs samt at passagererne lærer hinanden bedre at kende på rejsen.
"Forandringsprocessen i spil" er et dialogspil, hvor der er fokus på fælles mål, fælles viden og forståelse samt rettidig, relevant og korrekt kommunikation i hele forandringsprocessen. I dialogspillet indgår der samarbejdsøvelser, som styrker spillernes interne relationer og den sociale kapital.
I Forandringsekspressens kupeer er der siddepladser til 2-6 passagerer, hvor hver togkupe sammen på rejsen afstemmer en række forhold, som er vigtige i håndteringen af forandringsprocessen:
Proces
Efter jeg havde udviklet dialogspillet, viste jeg det til min leder, som straks kunne se ideen i, at det blev implementeret i sekretærgruppen på Børn og Unge på teamniveau.
Hvert team fik 3 ugers brainstorms periode, hvor de skulle skrive hverdagens udfordringer ned løbende på brainstorms plakater, når de kom i tanke om dem.
Ugen inden hvert team skulle stige ombord på Forandringsekspressen, blev de stillet over for den første samarbejdsøvelse. Det handlede om at blive enige om, hvilken udfordring de ville tage udgangspunkt i, når de steg ombord på Forandringsekspressen. Øvrige emner fra brainstorms plakaterne fik den ledende sekretær, så hun blev bevidst om alle udfordringer ved at medarbejdernes tanker blev synlige og havde mulighed for at handle derpå. Det viste sig også, at flere udfordringer blev løst fra ledelsens side allerede under brainstormingsperioden, fordi udfordringer nu var blevet synlige fremfor kun at være i medarbejdernes tanker.
Hvert team var taget ud af den daglige drift i 3 timer på skift for at rejse med Forandringsekspressen. De tre timer starter med en kort intro til dialogspillet med mig som rejseguide og derefter guidede jeg kun undervejs efter behov, da det nu var passagernes dialog som var i fokus. Rejseguiden gav dem udfordringer i forhold til, hvad er det man vil, hvorfor, hvordan og hvornår samt gav dem udfordringer, der styrker deres relation til hinanden. Rejseguiden på Forandringsekspressen er ordstyreren og sikre dialog om basale elementer, som er nødvendige at afstemme i forandringsprocesser, men målet og vejen til målet er helt op til spillerne at blive enige om.
I artiklen i DL Magasinet kan I læse udtalelser fra nogle af mine kollegaer om, hvad de fik ud af/lærte af rejsen med Forandringsekspressen: http://www.e-pages.dk/hk/2405/html5/
Lægesekretær
Anja Larsen
anja.larsen@midt.rm.dk
2751 7118