HRM Udløb

 Smartphone applikation til styring af udløb i medicinrum og reduktion af medicinspild

  • HRM Udløb

Problem
Manuelle og tidskrævende arbejdsgange med at kontrollere lægemidlers udløbsdatoer.

Manglende overblik på tværs af hospitalet og svære arbejdsbetingelser for at kunne bidrage til at reducere medicinspild.

Løsning
Hospitalsapoteket Region Midtjylland (HRM), Klinisk farmaci (KF), udfører en lang række opgaver i klinikken på Aarhus Universitetshospital (AUH). For eksempel medicinservice med medicinbestilling, påpladssætning og kontrol af udløbsdatoer.

Et bæredygtighedsprojekt i KF AUH i 2020 satte fokus på de mange manuelle og tidskrævende arbejdsgange, der er i forbindelse med medicinservice, eksempelvis manuel aflæsning, tolkning og notering af udløbsdatoer i papirskemaer, når de mange medicinrum gennemgås for varer der udløber inden for det kommende halve år. Drømmen om en lettilgængelig digital løsning opstod og HRM, KF AUH tog kontakt til RM-It/DIAS-temaet om hjælp til at få udviklet en applikation til smartphones for at gøre arbejdsgangene mere smidige, moderne og digitale.


Med applikationen kan man med kameraet på sin smartphone scanne lægemiddelpakningers datamatrix (QR-kode i daglig tale), få et sorteret overblik over medicin og dets udløbsdatoer og muligheden for at registrere et lægemiddel, som enten opbrugt, kasseret eller fritstillet. Ved at fritstille lægemidler gøres medicinen tilgængelig for kolleger på andre afsnit på hospitalet. Applikationen skaber værdi for os, fordi det tager kortere tid at scanne medicin fremfor at notere på papir i hånden, og fordi vi undgår fejltolkning af udløbsdatoer. Men også fordi applikationen gør det nemmere for os at arbejde bæredygtigt.


Med applikationen får vi overblik over medicin på vej mod udløb i de forskellige medicinrum og har mulighed for at gøre medicinen tilgængelig for andre medicinrum på hospitalet.

Dette overblik kan i nogle tilfælde betyde, at vi hurtigere kan skaffe speciel medicin til en patient ved at finde det lokalt fremfor at skulle bestille det fra hovedlageret. Med den "virtuelle markedsplads" i applikationen og omplacering af varer til andre medicinrum med større forbrug, øger vi chancen for at medicinen bliver opbrugt inden udløb. Herved bidrager vi til, at hospitalet får et mindre medicinspild og vi får som samfund og borgere mere sundhed for pengene.



Proces
En projektgruppe i Klinisk farmaci, AUH (Hospitalsapoteket Region Midtjylland) tog kontakt til RM-it/DIAS for at høre om mulighederne for at få udviklet en app.

Løsningen er udarbejdet i et tæt samarbejde mellem klinikere og udviklere for at få en løsning, der passer så godt som muligt på det problem, der skulle løses.


Det tætte samarbejde skabte synergi og sammen fik vi løftet løsningen til nye højder.

Da appen var klar til test, blev den i første omgang testet i mindre skala på nogle få afsnit på AUH. Efter et par justeringer, blev appen derefter udrullet til brug blandt alle farmakonomer tilknyttet Klinisk farmaci på AUH. Over en 10 ugers periode afholdte vi undervisnings- og opfølgningsseancer for vore kolleger i hold.


Undervejs lærte vi, at forandringer ikke skabes på en nat. Det tog tid at få alle kolleger oplært. Vi har arbejdet på at få en så intuitiv app løsning som muligt, så alle kunne være med. Det mener vi er lykkedes.  Derudover har arbejdet med bæredygtighed på en måde ramt noget i os alle. Både os i klinikken, men så sandelig også udviklerne bag løsningen. Det er en løsning der virkelig giver mening i dagligdagen.


Da vi gik i gang, var vi ikke helt klar over, hvor "stort" det ville blive.

 


År   2022


HRM Udløb
Kontakt

Farmaceut
Charlotte Arp Sørensen
charsr@rm.dk
5185 0194


HRM Udløb
Kontakt
Udvikler, DIAS

Rune Dalsenni Rask
r.rask@rm.dk
2128 4968


Udviklingssted
Hospitalsapoteket Region Midtjylland, Klinisk farmaci, Aarhus Universitetshospital sammen med DIAS, RM It
Se mere


Top