Vi har åbnet en "kompetencebutik", hvor der undervises i emner, som er relevante for læger og sygeplejersker i afdelingen.
Problem
I vores praksis på et hospital og særligt i vores akutafdeling er det ofte svært at sende læger og sygeplejersker til forskellige undervisningsaktiviteter.
Løsning
På akutmodtagelsen i Randers har vi taget ideen om at indlejre undervisning som del af den daglige praksis til os. Vi har derfor hver tirsdag og torsdag åbent i en time i "kompetencebutikken". Her bliver der undervist i de emner, som er relevante for læger og sygeplejersker i afdelingen. Emnerne kan være mangeartede lige fra færdighedstræning fx anlæggelse af ultralydsvejledt venflon til refleksion over et emne fx case fra UTH.
Konceptet er egnet til korttidsplanlægning og tager hensyn til de aktuelle behov, der måtte være i afdelingen. Undervisere er både læger, sygeplejersker, fysioterapeuter og evt. undervisere udefra. Undervisningen foregår fysisk tæt på klinikken og er bygget op som en workshop, hvor personalet kan skiftes til at komme og gå, som det kliniske arbejde tillader.
Det kan have stor betydning, at man som patient oplever, at handlingerne der udføres og opleves ens. Patienter oplever ofte, at den ene gjorde det på en måde og den anden sagde og gjorde noget andet. Patienter oplever også, at personalet kan være usikre på opgaver. Der er mange opgaver i en akutafdeling og nogle af opgaverne udføres sjældent så vi vurderer, at færdighedstræning er en nødvendig del af hverdagen. Fx har der været et generelt problem med at opnå og fastholde kompetencer i forhold til anvendelse af en bestemt intravenøs port (således patienterne ikke skulle stikkes). Der sættes således fokus på emnet + trænes i kompetencebutikken.
Der er skabt en sammenhæng mellem læger og sygeplejersker, som vi ikke tidligere havde tradition for. Når der arrangeres undervisning, tænkes der automatisk tværfagligt. Andre afdelinger har ønsket at deltage, hvis de finder et emne relevant. Andre afdelinger er meget velkomne, og det er aftalt, at koordinator sender undervisningsprogrammet, så det er synligt for andre.
Vi kan se, at vi har en ny kraft i forhold til at implementere nye tiltag da vi ret hurtigt kan få en større tværfaglig personalegruppe i tale. Det ses, at forskellige tiltag kan implementeres hurtigere og uden for mange fejl og tvivl. Vi har mulighed for at gentage over relativt kort tid hvilket fx betyder, at vi kan "ramme" mange læger og sygeplejersker.
Der er ikke krav om, hvor mange der skal deltage, så det giver mulighed for, at personalet ved, at de kan komme, også selvom dagen er ekstra presset og ikke så mange måske kunne have muligheden. Der kan have været lige fra 25 personer i butikken til 2-3 stykker. Personalet har selv stor indflydelse på, hvad kommende emner kan være. Nøglepersoner/specialeansvarlige har fået et rum for formidling af deres særlige viden og færdigheder indenfor et emne.
Proces
Vi kunne straks se en mulighed for endelig at koble læring og træning sammen for læger og sygeplejersker. Vi skal høre, vide og træne det samme for at kunne fungere som et effektivt akutteam. Vi valgte at tænke det meget lavpraktisk. Det skulle være i lokaler, som befinder sig tæt på klinikken. Det betyder, at der ikke er storskærm og AV-udstyr, men blot en bærbar PC.
Vi afholdte hyppige møder i starten for at gøre status og tilpasse.
Vi har nedsat en lille arbejdsgruppe, som løbende har møder, hvor forskellige ting drøftes. Der har undervejs været justeret med den fysiske placering af kompetencebutikken samt tidspunkt.
Udviklingssygeplejerske
Tina Grodt Messerschmidt
tinamess@rm.dk
7842 1614