Medicinrum

En smartere måde at opbevare og mindske spild af vederlagsfri medicin fra apoteket til patienter på Psykiatrisk Afdeling

  • Medicinrum

Problem
Vi oplevede i afdeling for psykoser, AUH, at have talrige udfordringer i forbindelse med bestilling, håndtering og udlevering af vederlagsfri medicin til patienter i klinikken. Herunder følgende:

1) Hundredevis medicinbeholdninger på hylder og skuffer
2) Udløbskontrol af medincin var meget tidskrævende og uoverskuelig (i praksis: en umulighed)
3) Omstændig bestillingsprocedure (Udfyldning af SFI til apoteket om medicinbestillinger og booking af levering)
4) Lang leveringstid. 4-7 dages leveringstid, hvilket vanskeliggjorde omlægninger/dosisjuseringer i det kliniske arbejde. Det arbejde var ufleksibelt mht. medicin.
5) Spildtid (bekymringstid) for personalet i klinikken og for patienterne, som skulle komme igen ugen efter.
6) Medicinspild. For meget medicin bestilt, uoverskueligt lager, og der blev udleveret hele pakninger, selv om kun var behov for en delmængde. Stort medicinspild registreret, da medicinen blev for gammel på hylderne/i skuffer/i poser.
7) Hver bestillingsleverance kostede et håndteringsgebyr (Dyrt regionalt)
8) Manglende transparens i udlevering af VFM på tværs og i sektorerne. Det var ikke muligt at se udleveringerne i FMK, så personale i primær sektoren kunne ikke se, hvad patienten havde fået udleveret.
9) En lang række "ikke værdiskabende" arbejdsgange for læger, sygeplejersker, psykologer, ergoterapeuter, sekretærer.

Løsning
I årevis har sygeplejerskerne fra psykiatrisk afdeling modtaget vederlagsfri medicin fra apoteket til deres patienter, pakket til hver pt. for sig. Al den medicin har sygeplejerskerne så opbevaret i en plasticpose, en for hver pt. medicinrummet. Når så en pt. måske manglede to tabletter Quetiapin fx., har man lånt fra en anden og skrevet en lille seddel og lagt ved, at det skulle "betales tilbage" senere. Det kunne blive temmeligt kaotisk med alle disse sedler.

Nu har en nyansat farmaceut ordnet det sådan, at de mest almindelige præparater bestilles hjem fra apoteket, så sygeplejerskerne kan hente medicinen fra hylder i medicinrummet, hvilket overflødiggør opbevaringen af den enkelte pt.'s medicin i hver sin plasticpose og alle de små gule sedler. Der er langt bedre overblik over, hvilken medicin der er i medicinrummet nu, der kan holdes øje med udløbsdatoer og sikkerheden er højnet i væsentlig grad.

Proces
Vi kortlagde og identificerede de konkrete arbejdsgange i forbindelse med medicinbestilling, håndtering og udlevering:

1) Ændret opstillingen i eksisterende medicinrum. De vederlagsfrie lægemidler blev opsat efter ATC koder.
2) Scanner og PC blev opsat, således at alle udleveringer nemt og direkte kan dokumenteres i FMK/EPJ. Der er nu transparans i medicinudleveringer via FMK, og scanningen har øget patientsikkerheden.
3) Medicinbestillingen som onlinekunde hos apoteket blev oprettet. Medicinbestilling foregår ikke længere patientspecifikt.
4) Medicinrummet blev oprettet med eget debitor og dertilhørende ØS kontonummer (alle medicinudgifter betales vederlagsfrit)
5) Undervisning af kollegaer: Introduktion til den nye patientsikre arbejdsgang i medicinrummet.

Indledningsvis blev arbejdet lavet af farmaceut og sygeplejersker i OPUS. I processen blev farmaceuter på hospitalsapoteket inddraget i, hvorledes projektet også havde et bæredygtigt perspektiv.


 


År   2023


Medicinrum
Kontakt

Farmaceut
Louise Stilling Rasmussn
lostra@rm.dk
2368 1725


Medicinrum
Kontakt
Farmaceut

Lene Juhl Biltsted
lene.juhl.biltsted@rm.dk
2921 9738


Udviklingssted
Afdeling for Psykoser, Aarhus Universitetshospital sammen med Klinisk Farmaci, Hospitalsapoteket
Se mere


Top