Udvikling af digital værktøjskasse til børn og unge, som øger medinddragelse i PSG-målinger.
Problem
På Respirationscenter Vest (RCV) er der ca. 100 børn og unge, i alderen 1-18 år, som får foretaget PSG-måling årligt. Formålet med en PSG-måling er at registrere barnets søvn og søvnmønstre. Inden sengetid skal barnet have elektroder sat i hovedbunden og i ansigtet, samt på benene. På maven og brystkassen påsættes 2 bælter, og det hele er forbundet til en boks, som optager den elektriske aktivitet i hjernen; øjenbevægelser, muskelaktivitet, vejrtrækning, iltindholdet i blodet samt hjerterytmen. Barnet får en lille elastiskhue på, som skal holde elektroderne på hovedet, på plads om natten.
Det kan virke overvældende for både barnet og forældrene, hvorfor målingen kan besværliggøres og i værste fald mislykkes. Barnet kan blive ked af det, græder og udviser angst. Forældrene bliver usikre på om, hvad der skal ske og hvorfor det er nødvendigt. Undersøgelsen er ufarlig og er ikke forbundet med ubehag.
Løsning
Løsningen er udvikling af en værktøjskasse, bestående af en digital løsning, hvor Augmented Reality og video vil forberede og medinddrage børnene i påsætningen af måleudstyret samt gøre brug af analoge midler som tegninger og symboler på hæfter. Med denne værktøjskasse er håbet, at gøre den komplekse sygepleje mere legende og tillidsskabende, således at målingen kan gennemføres, og at hospitalsoplevelsen opleves mere tryg og effektiv (evt. for både barnet, forældrene og sundhedsprofessionelle).
Proces
I projektet er der forskellige tiltag:
Projektsygeplejerske
Anette Bjerregaard Alrø
anetnl@rm.dk
Respirationscenter Vest har opstartet et samarbejde med firmaet Play Doktor ApS til at udvikle og levere den teknologiske løsning til projektet i forhold til udarbejdelse af video og aktivitetshæfter. Dette firma har etableret et tæt samarbejde med AUH i forbindelse med udvikling af applikationer og tegnefilm. Deres opgave vil være, at deltage i workshops (grafisk facilitering), udarbejde tegninger, grafisk materiale samt udvikle Augmented Reality applikation.