Et planlægningssystem ift. prøvetagning i hjemmet.
Problem
Praksis læger kan nu informere patienter om, hvilken dag den mobile laboratorietjeneste kommer til borgerne. Dermed sparer vi som afdeling tid på enten at skulle ringe og informere patienten eller at køre forgæves til borgeren. Vi som afdeling sparer tid på opkald fra borgere og pårørende/hjemmepleje, som ønsker at vide, hvornår den mobile laboratorietjeneste kommer, da de nu får besked fra praksis. Besøg fra den mobile laboratorietjeneste kræver en ulåst dør eller en borger, som selv kan låse døren op. På den nye måde kan borgeren slippe med at holde døren ulåst på den dag, hvor den mobile laboratorietjeneste kommer, og dermed slippe for den utryghed, der kan følge med det.
Løsning
Mobiltjenesten - planlægningssystem. Løsningen understøtter Blodprøver og Biokemi, den praktiserende læge og patient/hjemmepleje i at planlægge og udføre prøvetagning i hjemmet.
Systemet er konfigureret med viden om, hvilket geografisk område laboratoriet dækker, hvor mange ruter der køres den enkelte dag, hvilke områder ruterne ligger i osv.
Prøvetagning med MobilLab rekvireres af lægen direkte i WebReq. Borgerens kontaktoplysninger og prøvetagningsadresse hentes automatisk fra lægesystemet. Adressen bliver kontrolleret og verificeret, hvilket sikrer, at der ikke indtastes en ugyldig adresse. Systemet foreslår herefter automatisk tre datoer, hvor laboratoriet har mulighed for at tage prøven på prøvetagningsadressen.
Læge og borger aftaler datoen for prøvetagningen, og denne dato bliver gemt sammen med rekvisitionen.
Laboratoriet planlægger prøvetagninger i MobilLab. Her kan laboratoriet se, hvilke MobilLab-besøg der er booket, hvilken rækkefølge prøverne skal tages i, samt hvilken rute der er bedst at køre.
Systemet er inkluderet i Synlabs (Webreq) aftale med Region Midt.
Proces
Det var en læringsrig proces, hvor der hele tiden skulle tænkes over, hvor mange besøg kan vi som afdeling nå på en dag, hvordan ruterne giver mening at køre, kunne de store plejehjem, hvor der ofte er flere besøg, fordeles på forskellige ruter. Vi mærkede et behov for at kunne styre tiderne på en anden måde, end programmet var bygget op til, og i samarbejde med leverandøren, Synlab, opdaterede de programmet og var derigennem en vigtig medspiller, som hele tiden er meget hjælpsomme og løsningsorienterede.
Driftsspecialist
Heidi Pløger Thygesen
heithy@rm.dk
Anette Holbech
Anette.holbech@rm.dk