Undervisning af personale i sygdomsområder, som foregår online på et tidspunkt valgt af personalet, hvor der også er mulighed for spørgsmål og de, som ikke kan deltage, kan se det på video efterfølgende.
Problem
Undervisning i hverdagen kan være en udfordring, da personale i en sengeafdeling ofte bliver forstyrret midt i undervisningen af telefoner eller klokker fra patienterne. Dette er til stor gene for både personale og oplægsholder.
Samtidig kan det af hensyn til familielivet være svært at blive på arbejde og modtage undervisning efter endt arbejdstid, da børn skal hentes, og der skal laves mad.
Derfor har vi oplevet, at undervisning online fra 20-21 giver ro omkring undervisningssituationen, da der er ro nok i de fleste familier til at det kan lade sig gøre. Samtidig giver optagelse af undervisningen mulighed for, at de, der ikke kan deltage, kan se oplægget og høre spørgsmålene efterfølgende.
Løsning
Covid var en bremseklods for undervisning, men blev årsagen til udvikling af noget, som aldrig har fungeret godt. Kort fortalt er løsningen, at undervisning foregår online (via program ZOOM) på et tidspunkt valgt af personalet, hvor der også er mulighed for spørgsmål og de, som ikke kan deltage, kan se det på video efterfølgende.
Flere har efterlyst undervisning i sygdomsområderne, hvilket vi selvfølgelig gerne vil efterkomme. Desværre kan COVID være en bremseklods for at mødes, undervisning i arbejdstiden kan hindre en i at sidde og deltage i hele undervisningen uden forstyrrelser og undervisningen efter arbejde kan måske ikke lade sige gøre pga. familien. Vi har spurgt personalet, hvornår undervisning passer dem bedst, og det er kl. 20-21. Derudover har vi spurgt, hvilke emner som er relevante. Derudover var der ønsker om, at selvom man har vagt kan man få undervisningen. Derfor er undervisningen blevet kl. 20-21. Ift tidligere, hvor der deltog 6-10 personaler, deltager der ved online undervisning mellem 19-28 personaler. Undervisningen bliver optaget, så personaler, som ikke kan deltage kan se det på video efterfølgende. Derudover har de nye mulighed for også at få undervisningen at se (video), så de også kender til hvad vi skal gøre. Så COVID har for os været vores barriere for at få en bedre løsning på noget, som ikke fungerede optimalt før.
Undervisning er tværfaglig, hvor alle, som er omkring patienten dvs. læger, sygeplejersker og fysioterapeuter, får den samme viden. Gennem tværfaglig undervisning får vi også viden om, hvad de forskellige faggrupper har fokus på og derved opmærksomhed på, hvordan vi kan supplere og understøtte hinanden i daglig praksis omkring patienten.
Proces
Der har til MUS-samtaler været et stort ønske om undervisning, og lægerne har gerne villet stille op til det, men det har været en udfordring at gennemføre i arbejdstiden.
Vi undersøgte derfor hos personalet i det ene sengeafsnit, om der var interesse for undervisning om aftenen, og det var der.
Udviklingssygeplejerske Anettes Søgaard undersøgt derfor mulighederne for undervisning via Zoom og overlæge Hans Friis Andersen var med på at prøve det af.
Implementeringen forgik således, at alle sygeplejersker modtog en mail med emne for undervisning de forskellige undervisningsgange, og en vejledning og kode til at logge sig ind i på Zoom.
De slides der skulle anvendes til undervisningen blev sendt på mail, således at sygeplejerskerne kunne vælge, om de ville printe ud inden undervisningen, så der var mulighed for at skrive noter.
Vi har lært, at det bestemt er en brugbar metode til undervisning, men at der måske ikke kommer så mange spørgsmål ,som hvis det var fysisk fremmøde. Derfor begyndte vi at forberede spørgsmål til hvert emne, som underviser skulle omkring i undervisningen. Samtidig blev f.eks. introsygeplejerske udvalgt til at stille nogle af de spørgsmål, som nyt personale ofte stiller, men måske er tilbageholdende med, hvorved det blev forklaret af underviser.
Afdelingssygeplejerske
Caroline Riis Mågård
caromaag@rm.dk
7842 6274
Bente Frøkjær-Jensen
bente.f.j@aarhus.rm.dk
7842 6279