Ordet er dit

En borgertilfredshedsundersøgelse for borgere på bosteder i Socialområdet i Region Midtjylland

  • Ordet er dit

Problem
Før hen har vi oplevet, at mange af vores borgere ikke er blevet hørt. De stille stemmer kommer i spil. I stor kompleks organisation er det svar på at få kvalitative data på en nem og hurtig måde på tværs af afdelinger og specialområder. Borgerperspektivet kommer ind på ledelsens skrivebord. Med afsæt i borgerperspektivet bliver det nemmere at lave dataunderstøttet kvalitetsudvikling - og forbedring.

Løsning
"Ordet er dit" er en borgertilfredshedsundersøgelse, der er udviklet og afprøvet sammen med borgere (beboere på bostederne) og medarbejdere på Socialområdet i Region Midtjylland.

Mange af Socialområdets borgere har ikke tidligere kunnet deltage i traditionelle tilfredshedsundersøgelser. Det gør projektet op med.

Gennem bottom up, inddragelse og samskabelse har de to medarbejdere sammen med lokale tovholdere udviklet undersøgelsen med afsæt i borgernes behov og bostedernes praksis. Dette ud fra et ønske om at give mange flere borgere en ny stemme på Socialområdet og at lave en undersøgelse, der er nem, meningsfuld og anvendelig i praksis.

Undersøgelsen gennemføres på iPad og foregår ved, at borgeren svarer på nogle spørgsmål med en smileyskala. Der er desuden mulighed for at skrive kommentarer til alle spørgsmål. Undersøgelsen indeholder både tværgående spørgsmål for hele Socialområdet og lokale spørgsmål for det enkelte specialområde.

"Ordet er dit" er udviklet på baggrund af efterspørgsel fra regionens psykiatri- og socialudvalg samt fra bostederne i Region Midtjylland. Endelig er undersøgelsen et eksempel på, hvordan Socialområdet omsætter regionens "9 Grundprincipper for borgerinddragelse" til reel handling og konkrete initiativer.

Mange af Socialområdets borgere (beboere) har ikke tidligere haft mulighed for at deltage i traditionelle tilfredshedsundersøgelser, fordi deres funktionsnedsættelse har været en barriere. For eksempel er spørgsmålene i ”Ordet er dit” formuleret på en måde, så ordlyden tilpasses det, der bruges i praksis på Socialområdet, og flere borgere kan forstå dem. En anden nyskabelse er, at borgerne kan få hjælp til at besvare undersøgelsen. Således er der flere, som kan være med og komme til orde, fordi der ikke kræves sproglige kundskaber. At flere har fået muligheden for at kunne deltage ses i data. Eksempelvis har 70 ud af 95 borgere fået hjælp i Specialområde Socialpsykiatri Voksne.

”Ordet er dit” giver de stille stemmer endnu et talerør, så de har mulighed for at komme til orde.

I undersøgelsen bliver borgerne blandt andet spurgt: ”Føler du dig set og hørt?” Dermed får vi et meget målbart og meget håndgribeligt vidnesbyrd om borgernes trivsel – og får mulighed for at handle på det, hvis der ting, der fungerer uhensigtsmæssigt.

Proces
Processen er baseret på forbedringstankegangen. Dvs. småskala-tankegang og løbende afprøvning og læring. Startende med pilotprojekt på ét specialområde og derefter løbende udrullet til de øvrige syv specialområder. Den er lavet i samarbejde med borgere og praksismedarbejdere i specialområderne og helt ud på afdelingerne, for at gøre det så nemt og meningsfuldt i praksis som muligt.

For at sikre dybdeimplementering har det været vigtigt at sikre ejerskab og ledelsesunderstøttelse på alle niveauer i organisationen, da det ellers er erfaringen, at et projekt kan få svært ved at leve. Inddragelse tager tid, men det er godt givet ud og betaler sig på den lange bane.

 


År   2023


Ordet er dit
Kontakt

Kvalitetskonsulent
Vinni Bøgelund Jensen
vinjen@rm.dk


Ordet er dit
Kontakt
AC-planlægger

Karen Kirkegaard Nielsen
kakine@rm.dk


Udviklingssted
Socialområdets stab i samarbejde med specialområderne

Top