Et mere smidigt, gennemsigtigt og accelereret patientforløb
Problem
Det skaber en løsning for en stor patientgruppe som hidtil har haft mange indgange til AUH. Dette betyder mere ensartethed og heraf både et forhåbentlig både tids- og ressourcebesparende forløb.
Løsning
Vi ønskede at forbedre vores modtagelse og behandling af AFLI patienter.
AFLI populationen fylder rigtigt meget, og modtagelsen og forløbene af disse patienter har været meget utilfredsstillende. Derfor, som led i en proces for at skabe et godt patientforløb, var planen, at akutklinikken på Akut Hjerte Afsnit skulle være primærstedet for akut modtagelse af AFLI patienter, og forhåbentlig på sigt kan disse patienter blive en mere ambulant virksomhed.
Vores løsning er en nytænkning af et mere smidigt, gennemsigtigt og accelereret patientforløb, herunder oprettelse af én indgang for akutte/subakutte patienter med forkammerflimren/forkammerflagren ( AFLI/AFLA) til udredning og behandling.
Vi ændrede logistikken fra en indlæggelse/udskrivelse til en ambulant virksomhed for akutte patienter, og derved kan vi spare ressourcer og samtidig skabe patientforløb, som fordrer større patientinddragelse og patientuddannelse med henblik på mestring af egen sygdom.
Vores løsning skaber et accelereret og ressourcebesparende patientforløb, hvor man undgår indlæggelse af patienter. Tanken er, at patienter, trods akut sygdom, kan ses som ambulant kontakt med kun én læge/sygeplejerske-kontakt.
Det er en værdi,
Proces
Processen foregik gennem et år med workshops af 4 omgange. Her blev foretaget arbejdsgangsanalyse, opstillet prøvehandling, patientindragelse i form af spørgeskemaer, dataanalyse, og sluttelig blev forløbet implementeret med samtidig oprettelse af nyt Patientforløbsbeskrivelse og flowchart.
Processen indebar læger, sygeplejesker, sekretærer, it-ansvarlige og sluttelig med tæt opbakning af afdelingsledelsen.
Mange læringsområder, herunder især omkring kommunikationsstratagien til kollegaer og øvrig personale.
Afdelingslæge
Shifan Thangavel
mohathan@rm.dk
Heidi Kjærskov Brodersen
heidbrod@rm.dk