Et pragmatisk og enkelt redskab til refleksion over kliniske situationer i klinisk uddannelse for sygeplejestuderende
Problem
Der er en udfordring for de sygeplejerskestuderende at koble deres underviste teori sammen med klinisk praksissituationer. Her kan ROPs bidrage til et højere refleksionsniveau samt en mere dybdegående læring for den enkelte studerende og på det enkelte niveau. Derudover kan ROPs bidragde til det gode læringsmiljø i klinisk praksis og dermed fastholde de studerende på uddannelsen, men også give flere ansøgere til sygeplejerskeuddannelsen.
Løsning
Vores to fantastiske vejledere for sygeplejestuderende oplevede ofte, at de studerende havde vanskeligt ved at reflektere over deres praksis.
Derfor udviklede de et pragmatisk og enkelt redskab til refleksion over kliniske situationer i klinisk uddannelse for sygeplejestuderende i professionsbacheloruddannelsen til sygeplejerske, med det formål at skabe værdi for de studerende ved at tydeliggøre, hvad refleksionens formål er, hjælpe de studerende til at reflektere over noget, ud fra noget og med noget for, at styrke den studerendes refleksionsniveau og derved udbytte af kritisk praktisk refleksion, når der skal træffes evidensbaserede kliniske beslutninger ind i det kliniske lederskab. Formål og fokus er desuden rettet imod at styrke den studerendes psykologiske tryghed i at kunne argumentere for sine sygeplejehandlinger og overvejelser med aftagerfeltet i sigte. De har dermed skabt et arbejdsredskab, der kan bruges bredt og har mange muligheder.
ROPs er udviklet, afprøvet og implementeret over en periode på to år, og er afprøvet i forbindelse med daglige/ugentlige refleksioner samt refleksioner tilhørende Kliniske forudsætningskrav sammen med udvalgte studerende på 2., 3., 4. og 6. semester og med efterfølgende evaluering og udvikling af redskabet. Evalueringer fra studerende fortæller, at de er begejstrede for ROPs, og at redskabet er en ramme, som skaber overblik, struktur og sammenhæng mellem teoretisk viden og kliniske færdigheder. Kliniske og teoretiske vejledere evaluerer, at de har samme oplevelse som de studerende; ROPs giver ramme, overblik og struktur for refleksion og samtidigt opleves det, at de studerendes refleksive niveau nuanceres undervejs, og at de studerende netop forstår, hvad der forventes af dem i en refleksion. Desuden har anvendelse af ROPs vist sig særdeles nyttigt i refleksion blandt studerende på forskellige niveauer i uddannelsen samtidigt, hvor de studerende lærer af hinandens måde at anvende ROPs på, og derved styrker både egne muligheder for anvendelse af redskabet, og ikke mindst får blik for de forskellige perspektiver, som refleksion kan kalde på i den kliniske beslutningstagen.
Proces
Vi har udviklet ved at afprøve og afholde refleksion 1 x ugentlig henover de sidste 3 år. I starten med få brikker der ikke var kategoriseret. Derefter tilpasning hen af vejen og igennem et samarbejde med Lene Søndergaard og Andersen fra VIA Viborg blev det mere struktureret og kategoriseret.
Ved udvikling og implementering har oplevelsen været udelukkende positiv især de studerede har givet gode og konstruktive tilbagemeldinger. De studerende elsker den analoge løsning, som ROPs tilbyder. Vi har haft fuld opbakning fra vores kollega og ledelse i afdelingen, som sætter et godt læringsmiljø i fokus. Vi lærte at det analoge koncept giver bedre overblik og struktur til de studerende. Det er håndgribeligt og enkelt at arbejde med. Desuden har vi lært at ROPs er med til at give de studerende en psykologisk tryghed, som er med til at at give dem sikkerhed og selvtillid i deres sygeplejehandlinger.
Vi lærte undervejs, at det at reflektere op abstrakt niveau kræver en facilitator, som er en person, der kan styre refleksionen og dermed sørge for at samtalerne ikke går i stå eller kører i ring.
Sygeplejerske
Helle Grønne Sinding Nielsen
Helle.Sinding@midt.rm.dk
7844 5370
Louise Levring
Loulev@rm.dk
78445370
VIA University College, Sygeplejerskeuddannelsen Viborg.