Selvbooking af tid til behandling
Problem
Tilpasning til fremtiden
Løsning
Patienterne kan selv booke tider til deres månedlige behandling med Tysabri tre måneder frem.
Desuden kan patienterne nu selv flytte den bookede tid op til 2 hverdage før aftalen. Tidligere bookede sygeplejerskerne den næstkommende tid til patientens behandling, og patienterne måtte ringe ind og flytte deres tid.
Det er en løbende vurdering, hvilke patienter der kan selvbooke, og hvem der af forskellige årsager ikke kan.
For sygeplejerskerne har det frigivet tid til andre opgaver ikke at skulle booke og evt. flytte allerede bookede aftaler.
Opgaven med at flytte de bookede aftaler fylder ikke længere i den faglige telefontid hos sygeplejerskerne.
Løsningen er ikke en opgaveflytning til andre faggrupper fx sekretærer, men opgaven varetages nu af patienten selv.
Selvbooking har givet større fleksibilitet for patienterne og større grad af tilfredshed, da de selv kan tilrettelægge efter egne præferencer, arbejds- og privatliv mv.
Proces
Tæt samarbejde med sundheds IT, som udviklede en webbooking i midt EPJ samt udarbejdelse af skriftlig vejledning til patienterne og personalet.
Afprøvning af webbooking på lille udvalgt gruppe patienter. Løbende evaluering af processen.
Ved evaluering opdagede vi, at vores It system har begrænsninger såsom manglende forløbsbooking, som vil gøre processen mere smidig for sundhedspersonale.
Vi lærte vigtigheden af løbende evalueringer og justeringer, kommunikation med patienterne om tilgængelighed, brugervenlighed.
Sygeplejerske
Pia Vittrup Holm-Hansen
Pia.Holm.Hansen@viborg.rm.dk
7844 6064
Kristina Thise Larsen
Krislars@rm.dk
7844 6008