Analog læringsressource, som på tværs af sektorer, giver refleksion og læring ift. klinisk beslutningstagen og prioritering af sygeplejefaglige problemområder
Problem
Mennesker lærer på forskellig vis, og sygeplejespillet tilbyder en alternativ læringsmulighed for dem, der lærer bedre gennem noget visuelt og håndgribeligt. Derudover imødekommer det behovet for refleksion samt sammenhængen mellem teori og praksis – en sammenhæng, studerende og elever efterspørger i stor stil.
Løsning
Sygeplejespillet er en analog læringsressource, som på tværs af sektorer giver refleksion og læring ift. klinisk beslutningstagen og prioritering af sygeplejefaglige problemområder.
Målgruppen er primært sygeplejestuderende og social- og sundhedsassistentelever, og formålet med spillet er, at de både i teori og praktik lærer at:
Proces
Projektet har som udgangspunkt haft et kreativt afsæt med ’den gode ide’, og der er arbejdet med inspiration fra den innovative model FIRE-Design, da det centrale i denne metode er at finde løsninger, der skaber værdi for andre i en praksissammenhæng (Rohde & Boelsmand, 2016).
Metoden er problemløsende og opdelt i 4 faser: Forståelsesfasen, Ideudviklingsfasen, Realiseringsfasen samt Evalueringsfasen. Metoden lægger op til design af løsninger, og metodens elementer blev anvendt som struktur i projektet.
Forståelse (F): Denne fase består bl.a. af fokus på forståelse for feltet gennem afsøgning af eksisterende viden og undersøgelse i og af verden. Teknologi og Gamification anvendes i undervisning blandt andet i form af VR (Virtual Reality) og via elektroniske læringsressourcer, som der er udviklet en del af. Gamification i form af brætspil trender generelt hos ungdommen. Der er dog ikke udviklet særlig mange læringsressourcer inden for sygeplejefaget, og forlagene står ikke på spring for denne form for ressourceudvikling. Forståelsesfasen indeholdt afdækning af viden om klinisk beslutningstagen og sygeplejeprocessen som metode.
Idegenerering (I): I denne fase arbejdes med divergent og konvergent tænkning ift. at få mange ideer og derefter fokusere på den bedste ide. Idegenereringen tog afsæt i inspiration fra en klinisk vejleder, der for flere år siden havde arbejdet med at visualisere systematiske dataindsamlinger sammen med studerende på Intensiv afsnittet på Regionshospitalet Horsens. Lektor Anne Boier fra VIA Horsens og uddannelsesansvarlig sygeplejerske Trine Nordlund Nielsen har deltaget i udviklingsprocessen.
Spillets indholdselementer blev knyttet tæt til Sygeplejeprocessen indhold (Dataindsamling og vurdering/Sygeplejediagnose/Mål/Interventioner/Evaluering) og som ekstra ide blev relation til dokumentation i elektronisk patientjournal (MidtEPJ) tænkt med.
Realisering (R): I denne fase produceres konkrete produkter, der præsenteres for brugere og implementeres i samarbejde med dem. Udformning af spillebrikker skete i samarbejde med Kommunikationsenheden på Regionshospitalet Horsens, og den første udgave af læringsspillet blev afprøvet med studerende i fire sengeafsnit. Trine Nordlund Nielsen varetog implementeringen og deltog som facilitator. Spillet blev samtidig præsenteret for 30 studerende til teoretisk undervisning om Sygeplejeprocessen på 1. semester ved Anne Boier Sørensen. For nylig er implementeringen på Regionshospitalet Horsens udvidet til alle afsnit, der har studerende eller elever i praktik.
Undervejs har vi lært, at spillet er let at gå til, og at det kræver et stort arbejde at implementere og fastholde fokus på dette.
Evaluering (E): I FIRE-design metoden handler evaluering om refleksion over proces og læringsamt erfaringsudveksling med andre. Der er ingen tvivl om, at rammerne for udviklingsarbejdet har været udfordret af Corona pandemien, der i en længere periode satte alt udviklingsarbejde på pause, både i klinisk praksis og på uddannelsesinstitutionen. I forhold til evaluering over processen for udviklingsarbejdet, skriver vi aktuelt på en artikel og det er et af eksemplerne på, hvordan der reflekteres.
Reference:
Rohde L, Boelsmand J. Innovative studerende. 1. udg. Bd. 2016. Akademisk
Uddannelses- og udviklingsansvarlig sygeplejerske
Trine Nordlund Nielsen
trnnil@rm.dk
2212 7806
Anne Boier Sørensen
anbs@via.dk
8755 2239
VIA Sygeplejerskeuddannelsen i Horsens