Telefonisk inddragelse af pårørende (TIP)

Systematisk tilgang til inddragelse af de pårørende i forbindelse med stuegangen

Problem
Der har i de seneste år været fokus på at skabe et sundhedsvæsen i samspil med patienter og pårørende med inddragelse af deres behov, viden og ønsker. Men vi er langt fra i mål.

Med implementering af TIP vil vi netop imødekomme ønsket og behovet for inddragelse af de pårørende i behandlingsforløbet på en systematisk måde. Således at alle indlagte patienter, uanset diagnose og sociale forhold bliver tilbudt inddragelse af deres pårørende.


Løsning
Med TIP ønskes der en etablering af en systematisk tilgang til inddragelse af de pårørende i forbindelse med stuegangen. Hvis primære kontaktperson ikke har mulighed for deltagelse i stuegangen på sengeafsnittet, vil denne blive tilbudt opringning af den stuegangsgående læge i slutningen af den første hverdagsstuegang i afsnittet.

Patienten skal ved stuegangen give samtykke til, at lægen må ringe til den primære kontaktperson.


Telefonopringningen vil indeholde følgende elementer:


  1. Status for udredning, behandling og videre behandlingsplan
  2. Forventet indlæggelsesvarighed, SMU
  3. Evt. info om behandlingsniveau
  4. Særlige behov og problemstillinger vi skal kende til omkring indlæggelse og udskrivelse?
  5. Problemer omkring medicinering, bero af dosispakning, recepter m.v.
  6. Præcisere at den primære kontaktperson skal informere øvrige pårørende
  7. Behov for opfølgende lægesamtale? Hvornår/hvor tit? Patienten bestemmer selv, hvem der skal være den primære kontaktperson og om den pårørende skal inddrages og informeres om behandlingsforløbet.
Det øgede fokus skal sikre tidlig inddragelse af patienter og pårørende i behandlingsforløbet, så de oplever at få den information og viden, som deres forløb kræver.

Nogle pårørende bor langt væk og kan ikke komme ind i afsnittene for at deltage i stuegangen, derfor vil muligheden for et telefonopkald være kærkommen. Pårørende udgør en stor ressource for patienterne og kan ofte hjælpe med at afklare problemstillinger yderligere. Pårørende kan yde en vigtig indsats som støtte og informationskilde for den indlagte.

Initiativet skal også medvirke til at skabe bedre sammenhæng på tværs, da der allerede fra indlæggelsesstarten inddrages de pårørende, hvor der informeres om behandlingsplanen samt stillingtagen til forventet udskrivelsesdato. Det kan specielt være socialanamnese og hele hjemmesituationen, som kan være vanskelig afdække. Her spiller pårørende ofte en stor rolle i at afklare, om patienten har den rette hjælp i hjemmet og gør personalet i afsnittene i stand til hurtigt at tage kontakt til kommunen omkring forventet udskrivelse. Herved skabes der et bedre sammenhængende patientforløb både internt på hospitalet, men også til primær sektor og andre relevante aktører.




Proces
Ideen til TIP blev kom under Corona pandemien, hvor de pårørende havde begrænset adgang til at besøge deres indlagte pårørende på hospitalet pga. forebyggelse af smittespredning med COVID-19. Derfor benyttede personalet i større grad mulighed for virtuel deltagelse af de pårørende i stuegangen, og man iværksatte telefonopkald til de pårørende efter stuegang. De umiddelbare tilbagemeldinger fra pårørende var, at de gav udtryk for at være glade for opringningen og havde en oplevelse af at være inddraget i behandlingsforløbet.

Når nu patienter og pårørende var tilfredse med telefonopringningen, gav det ingen mening at stoppe, selvom besøgerestriktionerne blev lempet/ ophævet. Derfor besluttede vi at udarbejde et koncept for systematisk inddragelse af de pårørende til alle indlagte patienter. Tidligere var det tilfældigt, hvilke patienter der blev tilbudt telefonisk inddragelse af de pårørende. 


I starten var vi blot den ledende overlæge og udviklingssygeplejerskerne i arbejdsgruppen.


Der blev lavet en litteratur søgning i MEDLINE. Her fandt vi ingen studier der belyste systematisk telefonopringning til de pårørende i forbindelse med indlagte patienter. Vi valgte derfor, at arbejde videre med ideen og der blev udarbejdet en projektbeskrivelse for TIP. 


Planen er, at TIP skal udbredes til hele Medicinsk Afdeling. Men for at sikre os, at projektet også var gangbar i klinisk praksis, ville vi afprøve konceptet på et af vores sengeafsnit. Det blev Medicinsk Sengeafsnit A, hvor der indlægges patienter med ældresygdomme, diabetes og intern medicin, som blev inviteret med i processen.


Derfor blev arbejdsgruppen udvidet med afsnitsledelsen på sengeafsnittet samt ovelæge Christian Haugaard, som skulle være tovholder på projektet ift lægegruppen.


Vi afholdte flere møder, hvor vi drøftede hvordan konceptet skulle implementeres på afsnittet. Vi udarbejdede en forløbsbeskrivelse/ lommekort/ skærmkort/ patientinformation samt en video til personalet, der fortalte om projektet. Alt materiale blev rundsendt via mail til de sundhedsprofessionelle på Medicinsk Sengeafsnit A. Derudover blev der informeret via ugebrev og diverse mødefora.


Tre uger efter implementeringen blev der afholdt statusmøde, hvor vi på bagrund af de første erfaringer tog stilling til om der var behov for tilpasning af konceptet. Siden implementeringsstart har der løbende været indsamlet erfaringer fra patienter/ pårørende og de sundhedsprofessionelle.


Det har været rigtig vigtigt undervejs i processen, at TIP skulle forankres i den kliniske praksis, så TIP fremadrettet bliver et tilbud til alle indlagte patienter på Medicinsk Afdeling.  


 


År   2021


Telefonisk inddragelse af pårørende (TIP)
Kontakt

Udviklingssygeplejerske
Charlotte Maria Jensen
chojns@rm.dk
2130 5354


Telefonisk inddragelse af pårørende (TIP)
Kontakt
Overlæge

Christian Haugaard
chrischr@rm.dk


Udviklingssted
Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Randers
Se mere


Top