Systematisk tilgang til inddragelse af de pårørende i forbindelse med stuegangen
Problem
Der har i de seneste år været fokus på at skabe et sundhedsvæsen i samspil med patienter og pårørende med inddragelse af deres behov, viden og ønsker. Men vi er langt fra i mål.
Med implementering af TIP vil vi netop imødekomme ønsket og behovet for inddragelse af de pårørende i behandlingsforløbet på en systematisk måde. Således at alle indlagte patienter, uanset diagnose og sociale forhold bliver tilbudt inddragelse af deres pårørende.
Løsning
Med TIP ønskes der en etablering af en systematisk tilgang til inddragelse af de pårørende i forbindelse med stuegangen. Hvis primære kontaktperson ikke har mulighed for deltagelse i stuegangen på sengeafsnittet, vil denne blive tilbudt opringning af den stuegangsgående læge i slutningen af den første hverdagsstuegang i afsnittet.
Patienten skal ved stuegangen give samtykke til, at lægen må ringe til den primære kontaktperson.
Telefonopringningen vil indeholde følgende elementer:
Proces
Ideen til TIP blev kom under Corona pandemien, hvor de pårørende havde begrænset adgang til at besøge deres indlagte pårørende på hospitalet pga. forebyggelse af smittespredning med COVID-19. Derfor benyttede personalet i større grad mulighed for virtuel deltagelse af de pårørende i stuegangen, og man iværksatte telefonopkald til de pårørende efter stuegang. De umiddelbare tilbagemeldinger fra pårørende var, at de gav udtryk for at være glade for opringningen og havde en oplevelse af at være inddraget i behandlingsforløbet.
Når nu patienter og pårørende var tilfredse med telefonopringningen, gav det ingen mening at stoppe, selvom besøgerestriktionerne blev lempet/ ophævet. Derfor besluttede vi at udarbejde et koncept for systematisk inddragelse af de pårørende til alle indlagte patienter. Tidligere var det tilfældigt, hvilke patienter der blev tilbudt telefonisk inddragelse af de pårørende.
I starten var vi blot den ledende overlæge og udviklingssygeplejerskerne i arbejdsgruppen.
Der blev lavet en litteratur søgning i MEDLINE. Her fandt vi ingen studier der belyste systematisk telefonopringning til de pårørende i forbindelse med indlagte patienter. Vi valgte derfor, at arbejde videre med ideen og der blev udarbejdet en projektbeskrivelse for TIP.
Planen er, at TIP skal udbredes til hele Medicinsk Afdeling. Men for at sikre os, at projektet også var gangbar i klinisk praksis, ville vi afprøve konceptet på et af vores sengeafsnit. Det blev Medicinsk Sengeafsnit A, hvor der indlægges patienter med ældresygdomme, diabetes og intern medicin, som blev inviteret med i processen.
Derfor blev arbejdsgruppen udvidet med afsnitsledelsen på sengeafsnittet samt ovelæge Christian Haugaard, som skulle være tovholder på projektet ift lægegruppen.
Vi afholdte flere møder, hvor vi drøftede hvordan konceptet skulle implementeres på afsnittet. Vi udarbejdede en forløbsbeskrivelse/ lommekort/ skærmkort/ patientinformation samt en video til personalet, der fortalte om projektet. Alt materiale blev rundsendt via mail til de sundhedsprofessionelle på Medicinsk Sengeafsnit A. Derudover blev der informeret via ugebrev og diverse mødefora.
Tre uger efter implementeringen blev der afholdt statusmøde, hvor vi på bagrund af de første erfaringer tog stilling til om der var behov for tilpasning af konceptet. Siden implementeringsstart har der løbende været indsamlet erfaringer fra patienter/ pårørende og de sundhedsprofessionelle.
Det har været rigtig vigtigt undervejs i processen, at TIP skulle forankres i den kliniske praksis, så TIP fremadrettet bliver et tilbud til alle indlagte patienter på Medicinsk Afdeling.
Udviklingssygeplejerske
Charlotte Maria Jensen
chojns@rm.dk
2130 5354
Christian Haugaard
chrischr@rm.dk