Et samarbejde mellem kommune, hospital, udskrivningskoordinator og egen læge omkring borgerens behov efter udskrivelse.
Problem
Behov for et tættere samarbejde mellem kommune og hospital mhp. at sikre den bedst mulige overgang for borgeren ved udskrivelse.
Løsning
I samarbejde med Odder kommune holdes der ved indlæggelsesstart et virtuelt samarbejdsmøde mellem Hospitalsenheden Horsens, udskrivningskoordinator og læge, visitationen i Odder og borgeren samt de pårørende.
Mødet foregår ved hjælp af en tablet, hvor udskrivningskoordinatoren fra Hospitalsenheden Horsens sidder sammen med borgeren, de pårørende og lægen. Lægen deltager i første del af samtalen med borger og pårørende, hvorefter udskrivningskoordinatoren ringer Odder Kommune op via tablet. Mødet omhandler tiden forud for indlæggelsen, aktuel status og de udfordringer der har været under indlæggelsen. Dette for at give et godt billede af de problematikker der kan opstå efter udskrivelsen samt for at afdække hvilken hjælp borgeren skal have efter udskrivelsen.
Borgeren er selv med til at sætte ord på sit indlæggelsesforløb samt være med til at sætte ord på, hvilke behov der er efter udskrivelsen. Borgeren føler sig medinddraget, hørt og anerkendt, eftersom de selv har været med til at lægge en plan for deres udskrivelse og videre forløb. Der er også en stor koordinering og kommunikationsgevinst i og med, at det sikres, at borger, kommune og hospital har fået og givet de samme informationer samt opnået en enighed om det videre forløb.
Det tætte samarbejde med kommunen, har været medvirkende til at skabe læring om hinandens udfordringer i hverdagen og hermed en bedre forståelse af hinandens arbejdsområder. Det giver en tilfredsstillelse at være med til at skabe udskrivelse af høj kvalitet til gavn for borgeren. Løsningen har skabt et godt tværsektorielt samarbejde bygget på tillid, med et fælles mål og vision samt respekt for hinandens faglighed og faggrænser. Effekten af samtalen, har medvirket til øget tryghed for borgeren, hvilket har bevirket, at personalet ikke skal bruge tid på utrygge og frustrerede borgere og pårørende.
Social- og sundhedsassistent
Suzette Brauner Kristensen
suzkri@rm.dk
5164 4236
Odder Kommune