Styrket og optimeret forløb på tværs af afsnittene samt nedbringelse af ventelisterne.
Problem
Crowding/overbelægning i sengeafdelingen - patienterne udskrives hurtigere.
Håndtering af et øget patientantal.
Hjemtagning af patienter fra Privathospitaler, der er en dyr løsning.
Patienterne mobiliseres hurtigere med færre komplikationer til følge, hvilket forskning understøtter.
Løsning
I et samarbejde mellem Ortopædkirurgien og Opvågningen har vi arbejdet på at transformere forløb for patienter, der skal have et nyt knæ og som skal hjemsendes samme dag direkte fra Opvågningen.
Overordnet var formålet at kunne operere flere patienter og derved nedbringe ventelisten samt at hjemtage patienter, der ellers ville blive opereret på privathospital.
Det er lykkedes os at nedsætte ventetiden fra 16 uger til 2 uger.
Det tværfaglige samarbejde mellem ortopædkirurgiske sygeplejersker, læger og opvågningssygeplejersker havde til formål at styrke og optimere forløbet på tværs af afsnittene og dermed sikre kvaliteten i det sammenhængende behandlingsforløb for patienter gennem alle faser af det præ-, per – og postoperative forløb. Arbejdet skulle bidrage til at styrke samarbejdet på tværs af afsnittene gennem større viden om og forståelse for hinandens vilkår og opgaver. Derudover at skabe kompetenceudvikling for opvågningssygeplejerskerne.
På Ortopædkirurgisk afd. på Regionshospitalet Randers har vi brugt Digital Forløbsguide til patienter, der skal have nyt knæ i ca. 1½ år. I den forbindelse oplever vi, at borgeren er væsentlig bedre forberedt på hele forløbet og dermed også på forløbet i opvågningen og hjemme.
Vi valgte i samarbejde med borgeren at udvikle forløbene og se på hvem, der kunne have glæde af at blive hjemsendt på operationsdagen. Vi ønskede at blive bedre til at differentiere mellem dem, der har brug for at overnatte og dem, der kan udskrives samme dag. Planlægningen af forløbet foregår i dialog med patienterne.
Det har betydet kortere ventetid og indlæggelsestid. Herover har vi fokus på overflødige arbejdsgange, så ressourcer kan frigøres til andre patientgrupper/opgaver.
Proces
Processen var rigtig god og med god energi. Det har lettet implementeringen, da den gav mening for både patienter og personale.
Vi lærte, at det er vigtigt med ledelsesopbakning og udpege tovholdere blandt det klinisk personale, samt at patienter og alle aktører skal inddrages.
Vi lærte, at vi kan bruge de digitale løsninger på andre måder og til andre forløb, fx brugen af iPad.
Oversygeplejerske
Lise Elsberg
lise.elsberg@randers.rm.dk