Et træningsscenarie i basal genoplivning i virtual reality (VR).
Problem
Løsningen er svaret på udfordringen med at øve og holde de basale HLR kompetencer vedlige på en nem og overskuelig måde. Løsningen kan være med til at kende algoritmen i forbindelse med basal HLR og øge den psykologiske sikkerhed.
Løsning
Projektgruppen har udviklet et træningsscenarie i basal genoplivning i virtual reality (VR). Det er et full-scale scenarie, hvilket vil sige, at den studerende eller personalet på hospitalet vil øve hele håndteringen af et hjertestop på en hospitalsafdeling, lige fra modtagelse af kald/alarm på afdelingens kontor til stabilisering af genoplivet patient. Alt er lavet fra bunden af projektgruppen og for at kvalificere indholdet har der været en masse tests af scenariet i VR af studerende og personale med forbindelse til Regionshospitalet Horsens. Vi har testet VR-løsningen på en gruppe sygeplejestuderende i efteråret 2021 og foråret 2022 samt klinikere.
Behandling af hjertestop er en tidskritisk behandling. Jo mere sikker den enkelte medarbejder er og føler sig, jo mere effektiv er behandlingen. VR-løsningen er et yderligere supplement til den eksisterende undervisning i basal genoplivning (simulationstræning og e-learning), som foregår hhv. hvert 4. år og hvert 2. år.
Med træning af VR-scenariet kan den enkelte medarbejder holde sine kompetencer ved lige oftere – og så tit den enkelte medarbejder ønsker det.
VR-løsningen er nemt tilgængelig, og selve scenariet tager omkring 10-20 min at gennemspille alt efter kompetencer. VR-løsningen giver mulighed for både selvtræning og træning med instruktør, da VR-løsningen kan tilkobles en almindelig pc samt efterfølgende refleksion og feedback. Når den enkelte medarbejder er mere kompetent og sikker, bliver behandlingen af patienten med hjertestop også mere sikker og effektiv.
De foreløbige resultater peger i retning af, at VR-træning styrker beslutningskompetencer inden for behandling af hjertestop, hvilket øger overlevelsen for den enkelte borger/patient og dermed mindske risiko for mén.
Proces
Pga. fælles interesse for VR og hvad VR kan bibringe læringsmæssigt i vores kliniske arbejde med undervisning (præ- og postgraduat) var Charlotte Hansen, Nis Kaasby og Anne Mette Skjødt-Jensen på studiebesøg hos Ege Johan Jespersen i Filmbyen i Århus i marts 2019.
Under studiebesøget blev vi bekræftet i VRs muligheder for på sigt at kunne implementere et nyt, spændende og brugbart læringsredskab.
VR er på vej ind som læringsredskab i uddannelsesinstitutioner. Alle medlemmer i projektgruppen har en læringsmæssig
funktion, som har øget vores interesse for at bringe VR ind i den kliniske verden. Vi er nysgerrige på, hvordan VR kan understøtte, udvikle og udvide eksisterende undervisningsformer.
VR er et nyere teknologisk læringsværktøj, som projektgruppen er optaget af at kunne tænke ind som et supplement i undervisningsdifferentiering.
Efter studiebesøget blev projektgruppen nedsat.
VR scenariet er designet, så det ligner en almindelig sengeafdeling for at give øget autencitet. Ege Johan Jespersen var i opstarten på feltstudie på en klinisk afdeling på RHH for at lave scenariet autentisk, lokalt og virkelighedsnært. Detaljer fra afdelingen er blevet brugt i selve designet af VR-scenariet (f.eks. indretning af kontor, sengestue, panel, telefon, alarmknap etc.)
Arbejdet med VR-løsningen er baseret på user experience design, hvilket har betydet, at vi har afholdt mange workshops internt i gruppen. Da vi nåede frem til en mock-up blev løsningen testet på studerende (sygeplejerske- og lægestuderende) og færdiguddannet personale (læger og sygeplejersker fra forskellige specialer) i foråret 2021. Efter tilbagemeldingerne fra de studerende og personalet er løsningen blevet tilrettet.
Sideløbende er løsningen også blevet testet på personer, der ikke har en sundhedsfaglig uddannelse for at teste selve brugervenligheden.
Processen har været en cirkulær proces, hvor alle i projektgruppen deltaget. Primus motor for de enkelte trin har været afhængig af kompetencerne.
Vi har lært, at det tager lang tid fra, at en idé bliver til en konkret løsning. Men vi har også lært, at det er ventetiden værd! Vi er også blevet meget bevidste om vigtigheden i at have forskellige kompetencer i projektgruppen for at få så mange detaljer med som muligt samt feedback og –forward fra andre end selve projektgruppen.
Uddannelsesansvarlig overlæge
Anne Mette Skjødt-Jensen
anneskjo@rm.dk
7842 5306