Virtual reality briller med special-designede spil, som benyttes til at aktivere og aflede børn, der skal opereres i Dagkirurgien.
Problem
Det gør ondt at blive stukket. Der er nogle børn, der bliver så bange, at de ikke vil være med mere, og så tager det tid at bygge tilliden op igen. Ved hjælp af spillene i VR-brillerne afledes børnene, og deres fokus fjernes fra forventningen om smerte og ubehag.
Løsning
Løsningen består af virtual reality briller med special-designede spil, som benyttes til at aktivere og aflede børn der skal opereres i Dagkirurgien. Ved hjælp af spillene i VR-brillerne afledes børnene, og deres fokus fjernes fra forventningen om smerte og ubehag. Brillerne bruges primært i forbindelse med stik-relaterede procedurer, men kan også bruges til andre procedurer, hvor der er brug for at aflede barnet.
I modsætning til traditionelle VR-spil, hvor spillerne bærer høretelefoner og befinder sig i en verden for sig selv, er spillene designet specielt til hospitalssituationer. For eksempel bliver lyden spillet højt, så sygeplejersker og læger kan høre lyden fra spillet og stille spørgsmål til, hvad der sker, og derved bevare kontakten til barnet. Barnet kan styre legen med kun den ene hånd, og har ikke brug for at dreje sig rundt som i traditionelle VR-spil. Den anden hånd kan på den måde ligge roligt, så lægen eller sygeplejersken får mulighed for at tage en blodprøve eller lægge et drop. Børnene ved, hvad der skal ske i situationen, men er så fordybet i spillet, at det fjerner tankerne fra en ellers smertefuld og skræmmende procedure.
Proces
Processen startede med at Dagkirurgien lånte et sæt VR-briller af firmaet Khora, herefter blev funktionsledende overlæge Christian Jessen og udviklingssygeplejerskerne Anne Sofie Bomholt og Iben Sjerslev introduceret til VR-brillerne af Khora via et online møde. Derefter blev sygeplejerskerne i opvågningen og ved anæstesien introduceret til brillerne. Introduktion går primært ud på, at sygeplejerskerne selv skal prøve brillerne for at blive fortrolig med betjeningen og ikke mindst for at lærer spillene at kende. Vi fandt hurtigt ud af, at det, at sygeplejersken kender spillet og dermed kan snakke med barnet om det, er essentielt i brugen af VR-brillerne. Derfor afholdte Iben Sjerslev flere seancer, hvor brillerne blev introduceret og personalet blev opfordret til at prøve brillerne.
Undervejs lærte vi, at der var brug for en ambassadør, én der mindede personalet om, at bruge brillerne.
Klinisk udviklingssygeplejerske
Iben Sjerslev
iberasmu@rm.dk
7842 5095
Anne Sofie Bomholt
asbp@horsens.rm.dk
7842 5771