Virtual Table Board til børn og unge

Et træningssupplement til rehabilitering af armfunktion for børn og unge 

  • Virtual Table Board til børn og unge

Problem
Løsningen biddrager til at skabe og bibeholde motivation for træningen af særligt armfunktion på en sjov måde. Ligeledes bidrager det til at øge intensiteten af træningstilbud, hvilket forskning viser er vigtigt i forhold til forbedret funktionsevne-niveau ved udskrivelse. 

Løsning
Løsningen er er et træningssupplement til rehabilitering af armfunktion for børn og unge på Hammel Neurocenter. Igennem spil og leg pacificeres den "gode" arm, imens den afficerede arm aktives i spillet ved at fange dyr og score point i spillet. Løsningen består af en skærm placeret på et bord, et kinect kamera og en computer. Patienten skal sidde/stå ved bordet, spille spillet med den afficerede arm, mens det sundhedsfaglige personale sidder ved computeren og tilpasser spillet fuldstændig til patientens funktionsniveau.

Træning er yderst vigtigt i rehabiliteringen efter en erhvervet hjerneskade, som kan give mange funktionsnedsættelser. De børn og unge som er indlagt på Hammel Neurocenter, træner meget og på forskellige måder i løbet af dagen, hvorfor træningens form og måde er enorm vigtig, så de bibeholder deres motivation og engagement i træningen. Løsningen er udviklet for at skabe så meget motivation som muligt for patienten, samt have fokus på at træning kan og skal være sjovt. Ydermere er der lagt fokus på at træningen fuldstædig kan målrettes patienten, så niveauet hele tiden er tilpasset patientens funktion og dermed kan få størst udbytte af deres træning, mens de bevarer deres motivation og glæde gennem et sjovt spil.

Proces
Efter deltagelse i workshop under projektet MIDTXR, opstod ideen, og afsnittet ansøgte derefter om midler til udvikling af vores teknologiske løsning målrettet børn og unge, sengeafsnit 6.

Vi fik bevilliget penge til projektet, og et samarbejde mellem afsnittet, TUCV og Xplor XR startede.


Den tværfaglige repræsenterede styregruppe bidrog med deres viden om, hvordan spillet og bordet skulle kunne tilpasses vores brede målgruppe, særligt med vægt på at man som fagperson skulle kunne tilpasse spillet ud fra patientens funktionsevne-niveau, herunder funktion i armen, rækkevidde, højre eller venstre hånd, lyde, farver, opmærksomhed mm.


To patienter afprøvede første prototype og gav konstruktiv feedback ift. forbedringer til det endelige spil.

Xplor XR stod for udviklingen af spillet og produktion af bordet.


Afsnittet modtog det færdigproducerede bord og spil d. 24/5.2022. Sengeafsnit 6 er nuværende i gang med en implementeringsproces, som strækker sig over sommerferien.

Plan for dataindsamling og analyse: 

Dataindsamling:

- Patienternes motivation for træning af armfunktion med VTB indhentes via kort spørgeskema.

- Personalet oplevelse af VTB som et relevant og brugbart redskab indhentes via gruppe interview af udvalgte brugere. Efterfølgende analyseres data og konklusionen sendes ud til hele medarbejder gruppen med mulighed for at verificere og komme med øvrige synspunkter, som medtages i endelig konklusion.  

Analyse af data:


Analysen udføres med henblik på relevant implementering på Sengeafsnit 6. Analyse af spørgeskemaet foregår via deskriptivt analysemetode, som præsenteres i tabeller. Analyse af interview udføres via tekstanalyse, som præsenteres via tematikker og citater fra gruppeinterviewet. Resultaterne formidles til afsnittets personale i efteråret 2022, og med drøftelse om mulige tiltag ift. yderligere implementering på afsnittet og på hele Hammel Neurocenter.

 


År   2022


Virtual Table Board til børn og unge
Kontakt

Specialeansvarlig ergoterapeut
Malene Rysgaard Pauls
malpauls@rm.dk
7841 9350


Udviklingssted
Børn og Unge, Sengeafsnit 6, Regionshospitalet Hammel Neurocenter, Hospitalsenhed Midt
Samarbejdspartnere

TUCV og Xplor XR


Se mere


Top