App til oplæringsforløb for nyansatte kollegaer

Skaber overblik og styrker introduktion og kompetenceudvikling af nye kollegaer

Problem
De nyansatte havde ikke overblik over deres toårige oplæringsforløb. Det omhandlede både fagligt fokus, men også datoer for supervision, udveksling mm. App’en indeholder et samlet overblik.

Der blev ofte givet meget information i starten af en ansættelse, og nye kollegaer kunne have svært ved at huske det. Nu kan det altid genfindes i app’en.


Nye kollegaer oplevede sig usikre på, hvad der forventes, at de har lært hvornår i deres forløb. Nu giver små selvevalueringstest dem muligheden for at se, om de har lært det forventede. 


Forskellige læringsstile bliver imødekommet: Nogle ser videoerne på forhånd. Andre ser dem, når de møder en udfordring, og nogle ser dem, efter de er blevet oplært bedside.

Løsning
Pga. stort flow af personale i afsnittet fylder opgaven med introduktion af nye kollegaer en del. Afsnittet har tidligere udviklet et koncept for to årige oplæringsforløb for nyansatte sygeplejersker.

For at skabe overblik og styrke introduktion og kompetenceudvikling af nye kollegaer anvendes app'en Emento som platform til oplæringsforløbene. Indholdet i app'en er udviklet af Medicinsk Sengeafsnit 1. Den indeholder praktisk information om parkering, sygemelding, kantinens åbningstider mm. Det indeholder også små videoer med praktiske procedure som "Hvordan samles et sug", "Hvordan tages en a-gas". Her er der også link direkte til e-dok dokumentet som underbygger proceduren.


I app'en præsenteres afsnittes nøglepersoner, og der fremgår vigtige datoer for undervisning, udveksling, supervision mm. I vores udgave af app'en er der endvidere små selvevalueringstests, således den nye kollega selv kan følge med i sin læring.


Aktuelt anvendes app’en til nyansatte sygeplejersker og nyansatte social- og sundhedsassistenter.


Når plejepersonalet oplærer hinanden er der en risiko for, at fejl læres videre. Når en del af oplæringen sker gennem videoer, sikres det, at alle lærer procedurerne korrekt. De nyuddannede sygeplejersker kan gense videoen alle de gange, de har behov. De har endvidere adgang til den støtte, videoen giver, når de går i vagter, hvor der er færre kollegaer til at hjælpe.

Proces
I workshop og arbejdsgruppen deltog to intro- og oplæringsansvarlige sygeplejersker, en udviklingssygeplejerske og en projektsygeplejerske. Oversygeplejersken deltog ved behov.


Styregruppen bestod af udviklingssygeplejersken, projektsygeplejersken, oversygeplejersken og chefsygeplejersken. Ved redaktionsmødet deltog afdelingsledelsen.

Der var tilknyttet en konsulent fra Region Midtjylland, som arbejder med Emento.


Der blev udarbejdet en implementeringsplan, som i høj grad blev gennemført af de intro- og oplæringsansvarlige sygeplejersker. Deres engagement i udviklingen af indholdet i app’en fortsatte videre i implementeringsarbejdet. De kollegaer, der er ansat efter 1. februar 2022 har fået oprettet et forløb i app’en, og det kan ses, at de får åbnet videoer, informationer mm.


Vi lærte, at tiden til drøftelser sammen var afgørende for, at vi var effektive mellem møderne. Vi oplevede, at den let tilgængelige hjælp til it systemerne var afgørende for, at forløbet gled.


Vi lærte, at brugervenligheden i app’en er stor, da selv mindre erfarne IT- brugere kunne producere billeder og videoer og lægge indholdet i app’en.

 



 


År   2022


App til oplæringsforløb for nyansatte kollegaer
Kontakt

Oversygeplejerske
Barbara Dyrmose
Bardyr@rm.dk
7842 6775


App til oplæringsforløb for nyansatte kollegaer
Kontakt
Projektsygeplejerske

Manja Bjerring Rothenberg
manjch@rm.dk
4013 8322


Udviklingssted
Medicinsk Sengeafsnit 1, Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens
Samarbejdspartnere

Emento/RM-it



Top