En innovativ dialogbaseret IT-løsning, som ud fra patientens symptomer digitalt afspejler mulige helbredsproblemer og gør det væsentligt lettere og mere effektivt at kommunikere mellem borgeren, egen læge og klinikere.
Problem
Et ønske om på kort tid at give lægen/kliniker et bedre overblik over patientens mulige helbredsproblemer, hvilket er tidsbesparende for klinikerne og giver et hurtigere svar for patienten.
Løsning
”Axigram” er en ny innovativ dialogbaseret IT-løsning i sundhedssystemet, som ud fra patientens symptomer digitalt afspejler mulige helbredsproblemer og gør det væsentligt lettere og mere effektivt at kommunikere mellem borgeren, egen læge og klinikere.
Borgeren får mulighed for, ved hjælp af et enkelt software program på en tablet-PC (ex. IPad), at gennemgå hele kroppen mhp. registrering af de symptomer, der måtte være, og samtidig at forberede sig til en effektiv dialog med lægen;
Proces
Udviklingen startede for 6 år siden i 2013 med en idé om at udvikle et koncept til bedre kommunikation mellem kliniker og patient og mere involvering og inddragelse af patienterne i deres akutte forløb. I starten var det en fritidsinteressebaseret på et godt samarbejde i et motiveret tværfagligt team med relevante kompetencer, entusiasme, gode samarbejdsevner og -relationer.
Første del af konceptet blev brugt som et uddannelsesprojekt i Akut medicin, og den udviklede prototype blev præsenteret for hospitalsledelsen, som bakkede op om projektet.
Herefter blev prototypen testet på 20 patienter, og testen viste gode og stabile resultater. Disse blev første gang præsenteret på Akutkonference i september 2015.
Efterfølgende blev der etableret et OPIsamarbejde med Akutafdelingen på Regionshospitalet Horsens.
Opbakning fra Hospitalsledelsen medvirkede til yderligere afprøvning af løsningens første, deskriptive del – ”Patient-genereret journal” (PGJ) – på 200 patienter. Testen havde fokus på patienternes feedback, som viste meget stor tilfredshed. Efterfølgende blev feedback fra lægerne undersøgt, hvorefter teamet bag prototypen begyndte med den anden, analytiske del af konceptet – ”Axigram”. Her er der ved at blive samlet data fra 2000 patienter.
Sideløbende med udvikling og test af konceptet blev der etableret et godt samarbejde med Regionshospitalet Horsens, Innovationsenheden på hospitalet, MTIC og en erfaren ekstern konsulent omkring udvikling af en forretningsmodel med henblik på at få løsningen gjort klar til implementering og skalering.
Overlæge
Malik Kalmriz
malik@aarhus.rm.dk
7842 5241
MTIC og ekstern konsulent.