Den flinke skole - tilbud til langtidsindlagte psykiatriske patienter

En skoleaktivitet udviklet sammen med patienterne. 

  • Den flinke skole - tilbud til langtidsindlagte psykiatriske patienter

Problem
Retspsykiatriske og surrogatfængslede patienter giver almenpsykiatrien udfordringer. De er ofte indlagt i lang tid, hvilket belaster afdelingernes flow, og de har ofte særlige behov, som er svære at opfylde i et almen psykiatrisk afsnit. Ofte kendetegnes indlæggelsen af ventetid og opbevaring, hvor aktivitetsstilbud og fysiske rammer på ingen måde er optimale. Der er meningsløshed og kedsomhed, der er misbrugsproblematik, udadreageren og tvang i tillæg. Det er belastende og giver funktionstab for patienten og oplevelse af magtesløshed for personalet. I psykoseafsnit E2-E3 har vi gennem længere tid oplevet at op imod halvdelen af patienterne retspsykiatriske patienter. Ofte yngre patienter med en svær social situation og brudte skole- og uddannelsesforløb bag sig.  

Løsning
Sammen med patienterne på E2 har vi udviklet en skoleaktivitet, som patienterne har døbt Flinkeskolen eller Den Flinke skole. Her arbejder vi med helt almindelige skolefag som matematik og dansk på forskellige niveauer. Ligesom der gennemføres certifikatgivende online kurser - såsom truckteori.

Patienterne har selv været med til at udvikle aktiviteten som drives som et miljøterapeutisk tilbud flere dage om ugen i afsnitsmiljøet + individuelle 'hjemmeopgaver', som løses på stuen. Der er stor motivation blandt denne patientgruppe for at deltage - og meningen er åbenbar: At skabe håb for at kunne genoptage skole, uddannelse og arbejde, tro på at kunne, og få fat i det almindelige liv igen. Modvirke tab af funktionsevne under langvarig indlæggelse.

Løsningen har været med til at skabe alternativ til misbrugsproblematik, udadreageren og tvang. Har givet bedre miljøterapi til denne gruppe patienter og skabt bedre generel stemning og håb i afsnittet

Vi har fået håb for patientgruppen og kan se nye muligheder. Vi vender irritation og afmagt over de lange forløb til at se muligheder for at gøre noget godt for patientgruppen i stedet

Proces
Udviklingen af tiltaget er præget af prøvehandlinger, hvor patienterne har været direkte involverede - samt PDSA-tænkning. Der har været en del research på nettet for at finde egnet materiale. Patienterne har undervejs evalueret metode og materialer.

I starten havde vi også besøg af Minihøjskolen i Herning til caféarrangement for patienter og pårørende - hvor de fortalte om hvad skole kan gøre for mennesker med psykisk sårbarhed og gav eksempler på fag hos dem.

Teoretisk baggrund i antropologisk litteratur om rehabilitering i amerikanske og canadiske fængsler.

 


År   2019


Den flinke skole - tilbud til langtidsindlagte psykiatriske patienter
Kontakt

Ergoterapeut
Agnethe Clemmensen
agnethe.clemmensen@ps.rm.dk
3052 1467


Udviklingssted
Døgnafsnit E2-E3, Regionspsykiatrien Vest

Top