Didaktisk skitse

Understøttelse af en ny praksis for, hvordan der tænkes uddannelse lokalt for daglige vejledere og klinisk vejleder.

  • Didaktisk skitse

Problem
Modellen er en medvirkende løsning på uddannelsesstedets retning og indhold for at udøve klinisk uddannelse til den profession, hvormed studerende er på vej til at uddanne sig. Læreprocessen påhviler den studerende, men læringsmiljøets stiladsering har afgørende betydning for, at der kan læres. 

Løsning
Modellen bygger på værdien i, at det samlende afsnits arbejdsmiljø udgør studerendes komplette læringsmiljø. At indsatsen for at uddanne kvalificeret rækker ud over den enkelte vejleder og den lærende. Altså en løsning, der i sig selv bidrager til at skabe sammenhæng. Sammenhæng for den studerende som for de der vejleder studerende i fag og profession.

Modellen er en uundværlig støtte for den professionelle udøver, som ikke står alene med opgaven at skulle uddanne, men som gives en retning og sikkerhed. Et didaktisk redskab og pædagogisk støtteværktøj for afsnittets "læremestre" og stedets eksplicitte forventninger til den studerendes mål for selvstændigt ansvarstagen på vej mod professionsuddannelse.

Modellen visualiserer progressiviteten i praktikforløbet og samstemmer forventning om som lærende at opnå høj grad af læring og selvstændig ansvarstagen på sidste kliniske praktik i uddannelsen.

Baggrunden for udviklingen af modellen og de kompetencer, det førte med sig, var afdelingens optagethed af, hvordan sygeplejestuderende oplever, håndterer og forstår professionelt ansvar i klinisk uddannelse, og hvorvidt Hjertesygdommes potentialer var tilstrækkeligt udnyttet i lyset af dette.

Studerende har medvirket til udviklingen gennem afprøvning og drøftelser med den kliniske vejleder og de uddannede kolleger. Den didaktiske skitse understøtter nu en ny praksis for, hvordan der tænkes uddannelse lokalt for daglige vejledere og klinisk vejleder.



Proces
Udviklingen foregik som et aktionslæringsprojekt, hvor kliniske vejledere identificerede, var i dialog og interaktion med sygeplejefaglige kolleger og leder, gennem faglig sparring i en aktionsgruppe, kontinuerligt udvikling gennem at forsøge, trinvist nye tiltag, evaluere ud fra delmål, justere i dialog med kolleger og ledere, at søsatte næste aktion, evaluere og faglig sparring i aktionsgruppen ud fra logbogsnotater. Aktionsgruppen bestod af aktører fra 2 afdelinger, 4 kliniske vejleder og 2 uddannelsesansvarlige. Og sådan fortsatte processen mod udvikling/ implementering sideløbende mod målet i det enkelte afsnit,

Læringen undervejs - betydningen af systematik, og logbogsnoter, at holde processen igang samtidig med at driften var uberørt, dvs. pleje - og behandling af patienter i de afsnit og afdelinger, der indgik.

 


År   2024


Didaktisk skitse
Kontakt

Uddannelses- og udviklingsansvarlig sygeplejerske
Jytte Troldborg
jyttro@rm.dk


Didaktisk skitse
Kontakt
Sygeplejerske

Anette Leth Juhlin
Anetjuhl@rm.dk


Udviklingssted
Hjertesygdomme, Aarhus Universitetshospital
Se mere


Top