En omlægning af den intensive specialuddannelse i Randers fra papir til emento-app'en
Problem
Udfordringen ved at skulle skabe sig et overblik over de forskellige elementer fra intensiv specialuddannelsen - læringsmål, temadage, følgedage, praktikker mv. Derudover samler løsningen både formalia sideløbende med, at produkter fra uddannelsen samles samme sted, så det hele er let tilgængelig ved afslutning af uddannelsen.
Giver mulighed for hurtige kommunikationsveje mellem forskellige interessenter ift. den enkelte kursist.
Nemt for uddannelsesansvarlig, kursist, vejleder og leder at følge med i, hvad der har været talt med kursisten om, hvad der skal arbejdes videre med osv. uden fysisk at skulle mødes.
Løsning
Løsningen er en omlægning af den intensive specialuddannelse i Randers fra papir til emento-app'en, så der bliver en større gennemsigtighed og hurtige kommunikationsveje for den enkelte kursist, uddannelsesteamet og lederen undervejs i uddannelsen.
Læringsmål for de enkelte perioder er lagt ind, datoer for temadage, praktikophold og kommende følgedage er ligeledes overført til appen. Formative evalueringer og fokusområder er delt, så alle er opdaterede og kender næste skridt i uddannelsen. Fotodokumentation / video af fx. undervisningsseancer lægges ind.
Løsningen er ressourcebesparende, idet rådata/information, som går igen hos alle kursister, er lavet en gang for alle, så det arbejde, der kræves, er at gøre forløbene individuelle og tilpasset den enkelte kursist. Kan i nogen grad erstatte samtaler mellem uddannelsesteamet og lederen ift. opfølgning og status omkring kursisterne. Når enten den uddannelsesansvarlige eller kursistvejlederen skal have følgedag med kursisten, kan de hurtigt danne sig et overblik over, hvor langt kursisten er, og hvad tema for dagen er. Det digitale forløb er koblet på vores onboardingforløb på Emento, som alle nyansatte får sammen med funktionen "kompetenceapp", hvor procedurer, specialpleje osv. er formidlet med videomateriale.
Løsningen er en hjælp for kursisterne, der hele tiden er opdaterede omkring deres udvikling, kan uploade formative evalueringer, undervisning osv., men også for andre, som arbejder tæt med uddannelse, er det blevet et nemt redskab til at skabe overblik, følge op mv. Derudover er det en kæmpe gevinst at kunne bruge uddannelsesdelen sammen med den information, man fik i sin onboarding og ikke mindst at kunne hente hjælp i kompetencevedligeholdsdelen, så man kan få hjælp til fx samling af respirator, hvad de forskellige respiratorindstillinger betyder osv.
Proces
Helt til en start blev Emento implementeret som et onboardingværktøj til alle vores nyansatte sygeplejersker, så onboarding og introduktion til afdelingen forud for en start blev systematiseret. Der er lagt vægt på formalia, hvordan man finder vej, vagtplan, hvad de første dage vil indeholde, ligesom der er lagt stor vægt på at skabe et billede af, hvem vi er som afdeling, det kollegiale fællesskab osv.
Udover at gælde for vores nyansatte kolleger er introduktionsfunktionen også overført og tilpasset kommende elever og studerende, så de også har et forhåndskendskab til os som afdeling.
Den første del med brainstorm og idéer til indhold mødtes vores daværende uddannelsesansvarlige sygeplejerske, vores kursistvejleder, vores kliniske vejleder, afdelingens udviklingssygeplejerske og jeg som leder om, så grovskabelonen var lavet. Efterfølgende er det vores nuværende uddannelsesansvarlige sygeplejerske, som har stået for udvikling og forfining af indhold til den del, der vedrører nyansatte, mens vores kliniske vejleder har lavet den del, som vedrører elever og studerende.
Nogenlunde samtidig blev Emento udvidet til også at have en kompetencevedligeholdsfunktion, ved at vi filmer procedurer som fx samling af respiratorer, a-tryk, tilklipning af stomiplader osv. Denne del bruges såvel af nye som mere erfarne sygeplejersker og udvides kontinuerligt - og har været præsenteret for hele afdelingen på et personalemøde.
At bruge Emento til at samle uddannelsesprogram for vores intensive kursister har derfor været helt naturligt for vores uddannelsesansvarlige sygeplejerske, da der er så mange positive tilbagemeldinger på den nemme kontakt og de mange anvendelsesmuligheder.
Næste step bliver at lave introduktionsforløb for nyansatte efter onboarding.
Intensivsygeplejerske
Githa Stjerne-Gustavsen
githgust@rm.dk