I Klinisk Logistik er der oprettet farvekoder for patientens kompleksitet, ikke blot på den fysiske del, men patientens totale helhedssituation
Problem
Behov for et bedre overblik og et fælles sprog.
Løsning
Hjerteafsnittet, RH Viborg er en akutafdeling med plads til 25 patienter. Logistik omkring akutindtaget, allerede indlagte patienter og planlægning af udskrivelse foregår via Klinisk Logistik. Med en videreudvikling af Klinisk Logistiks funktionalitet vedrørende patientens behov for hjælp af plejepersonalet, har hjerteafsnittet indført farvekoder for patientens kompleksitet, ikke blot på den fysiske del, men patientens totale helhedssituation, således at der synliggøres mere end den fysiske plejetyngde. Desuden er der udviklet på funktionaliteten i Klinisk Logistik med en Subitizer del, udviklet efter hjerteafsnittets ønske. Subitizer viser bl.a oversigt, hvor mange patienter, der ligger i hver gruppe, planlagte udskrivelser, kommunetilhørsforhold og ”farvekompleksiteten”.
Ved anvendelse af "Fælles sprog med farver" ligger patienten i den "rette seng" med de "rette kompetencer" i det rette afsnit. Dette er med til at højne patientsikkerheden og er dermed også med til at give mere værdi for borgeren. Ved anvendelse af "Fælles sprog med farver" fordeles patienterne også under hensyntagen til kompleksiteten i de enkelte grupper i afsnittet. Desuden giver "Fælles sprog med farver" bedre planlægning af flow til gavn for patientsikkerheden.
At der skabes flow i hjerteafsnittet medvirker også at der skabes flow i " hele huset"
Nu findes der "Fælles sprog med farver" for kompleksiteten i hjerteafsnittet. Der er enighed om definition af farver, som giver større indbyrdes forståelse i plejegruppen. Kompleksiteten bliver mere entydig, hvilket gør at alle tager ansvar. En prioritering af ressourcer i grupperne ud fra kompleksiteten giver bedre arbejdsmiljø og bedre udnyttelse af personaleressourcerne Der er opnået færre forstyrrelser fra koordinator til medarbejdere i de enkelte grupper.
Proces
Fra ideen blev ”født” i sengeafsnittet til den blev udviklet i SundhedsIT og implementeret på Klinisk Logistik-tavlerne var en kort proces.
Ideen med at kunne ”favne” patientens totale situation i en farve var meningsfuldt for plejepersonalet, for de daglige koordinatorer og for ledelsen. Platformen for en forandring var der, fastholdelse og spredning i det monofaglige plejeteam via dialog og en oplevelse af mindre forstyrrelser og ”retfærdighed” i ressourcefordeling mellem de tre plejefaglige grupper i afdelingen gjorde, at ideen hurtigt blev / er en del af kulturen i hjerteafsnittet.
Sygeplejerske
Jette Knudsgård Hørup
jette.hoerup@midt.rm.dk
7844 8234