Fagspecialister samles om patienterne

Oprettelse af et nyt afsnit "Operation og Opvågning", som er organiseret med patienten i fokus. 

Problem
Med den tidligere organsering af Operation for sig og Opvågning for sig, oplever patienten mange overgange fra afsnit til afsnit ifm. en operation med dertil hørende risiko for brist i patientsikkerheden mm.

Løsning
Løsningen er et nyt afsnit, som går på tværs af Operation og Opvågning, hvor fagspecialerne samles om patienten. Dermed er der færre overgange for patienten, øget patientsikkerhed, kvalitet, mere patienttilfredshed og større effektivitet. Dernæst er der mulighed for kompetenceudvikling blandt plejepersonale og nye måder at arbejde på tværs organiseret efter patientens forløb og ikke hospitalets speciale-afdelinger. 

Vores ønske for patienterne og personalet var en afdeling, der formår at binde hele sygehuset sammen. Intentionen er, at både medarbejder og patienter oplever kontinuitet og sammenhængende patientforløb og samtidig en styrket og højere faglighed.  

Der er tale om en helt ny måde at organisere operationsforløbene på, som ikke blot sikrer patienterne en høj kvalitet, faglighed og patientsikkerhed, men også at der bliver en god sammenhæng – et godt flow undervejs, fordi logistikken er planlagt ud fra, hvad der er godt for patienten.

Fagekspertisen samles om patienterne fra alle de relevante specialer. Tidligere blev patienterne til de større operationer kørt rundt imellem de forskellige afsnit på hospitalet f.eks. i forbindelse med en flytning fra operationsgangen og til et sengeafsnit. Det bliver mange patienter fremover skånet for, idet fagekspertisen nu samles om patienterne i 'Operation og Opvågning'.

Med de nye arbejdsgange kommer personalet til patienten i stedet for, at patienten skal komme til dem. Det giver gode muligheder for at dybdefagligheden tages med og kommer patienten, men også kollegaer og samarbejdspartnere tilgode. Fagpersonale fra forskellige specialer, kirurgi, ortopædi, gynækologi og opvågning samles et sted om patienten og om hele  patientens forløb. Derfor er der fagspecialister til stede i alle elementer af forløbet. Det kalder på forskellige kompetencer at kende til modtagelse, klargøring til operation, opvågning, vejledning i forhold til at være ny opereret mht. kost, mobilisering samt genoptræning og rehabilitering, når patienten kommer hjem osv. Her vil der dagligt nu være et fast etableret team tilstede i den nye afdeling, samtidig med at de forskellige  specialespecifikke afdelinger sender sygeplejersker/social- og sundhedsassistenter med kompetence til de forskellige indgreb over i "Operation og Opvågning"afsnittet til patienterne. 

Proces
Det har været en langvarig proces at nå hertil, hvor vores nye afsnit for alvor er skudt i gang. ”Operation & Opvågning” har været på tegnebrættet, på styregruppemøder, samarbejdsmøder, dialogmøder, økonomimøder, netværksmøder, LMU og mange har været involveret undervejs.

Når meningen og formålet er indlysende, så drives projektet  og processen derfra af motivation og engagement.

Projekt – og procesledelse fra ide i 2015 og frem til åbningen 01.04.19 har været en konstruktiv, iterativ udviklingsproces, hvor alle elementer i design af en ny afdeling/organisation har været drøftet og haft mange gode ledelsesdialoger omkring. Der har været styregruppe i afdelingsledelseslaget med deltagelse af hospitalsledelsen, samt koblet 1-2 projekt – og procesledere undervejs. Der har i processen været anvendt inspiration fra klassisk projekt – og procesledelse, konsulentbistand og elementer fra innovationsledelse, samt kvalitetsudvikling undervejs i processen.

 


År   2019


Fagspecialister samles om patienterne
Kontakt

Oversygeplejerske
Marie Louise Ulsøe
maruls@rm.dk
2330 5689


Udviklingssted
Bedøvelse, operation og opvågning + Kirurgi + Kvindesygdomme og Fødsler + Ortopædkirurgi, Regionshospitalet Horsens

Top