Gymnasiernes Dag

Tværfaglig dag for gymnasieelever i 2. g., hvor målet dels er at brande uddannelser og tiltrække fremtidige studerende til uddannelserne i hospitalsregi, dels er at vise elever fra gymnasiet, hvad deres teoretiske fag kan anvendes til i praksis.

Problem
Gymnasieeleverne får koblet dele af gymnasiepensum til hverdagssituationer. Desuden får vi vist en stor gruppe hospitalsmiljøet, uden at det involvere arbejdes flowet på sengeafsnit, laboratorier mm. Vi får desuden vist, at hospitalsverdenen har en meget bred personalesammensætning, der i et professionsfælleskab løser behandling og udredning af patienterne. Alle professioner, også dem der ikke deltager i Gymnasiernes dag, har en vigtig rolle i.

Vi får fat ikke kun I dem, der allerede ved, hvor deres fremtid ligger, men også åbnet øjnene for en bred gruppe af unge mennesker, der meget snart skal vælge fremtid.

Løsning
Tværfaglig dag for gymnasieelever i 2. g., hvor målet dels er at brande uddannelser og tiltrække fremtidige studerende til uddannelserne i hospitalsregi, dels er at vise elever fra gymnasiet, hvad deres teoretiske fag kan anvendes til i praksis.

Eleverne inviteres bredt, så det ikke alene er de, der allerede har interesse for professionerne, men også de, der ikke endnu er inspirerede til at vælge studieretning efter gymnasiet.

Professionerne radiograf, bioanalytiker, ambulancebehandler, klinisk diætist, social- og sundhedsassistent, sygeplejerske, ergoterapeut, fysioterapeut og sundhedsadministrativ koordinator viser på dagen via workshop, hvordan professionerne arbejder sammen om at behandle patienter.


Mangel på sundhedspersonale er en kendt udfordring i og udenfor landet. Ved at arbejde mod at sikre, at vi i fremtiden har tilstrækkeligt med sundhedspersonale, vil vi også sikre fortsat udredning, pleje og behandling til alle borgere i samfundet. Over 60% af eleverne føler sig efter Gymnasiernes Dag inspireret til at uddanne sig inden for en af de professioner, de har set på dagen.

Proces
Vi har i mange år afholdt en uges erhvervspraktik for folkeskole elever. Praktikken involverede 24 folkeskoleelever, der sendte en motiveret ansøgning om deltagelse. Det var kun de mest ihærdige der fik tildelt en plads. Praktikken omfattede fælles undervisning samt praktik enten som sygeplejeske, radiograf, fysioterapeut eller bioanalytiker. Planlægningsgruppen bestod fra starten af uddannelsansvarlige og underviser fra de nævnte professioner samt en uddannelseskoordinator/-konsulent fra Hospitalsstaben. Under planlægningen af dette opstod ideen om, at kunne nå en bredere gruppe. Gymnasieeleverne kom ind i billedet, da det er den målgruppe, vi som professionsbacheloruddannelser gerne vil rekruttere fra.

Uddannelseskoordinator tog herefter kontakt til rektorerne fra gymnasier beliggende i Aarhus, for at høre om de var interesserede i at deltage. Der blev herefter afholdt møder med repræsentanter fra interesserede gymnasier for at udvikle ideen. Hvor kunne det passe ind i uddannelsesplanerne mm. Med inddragelse af den opnåede viden blev Gymnasierne inviterede til at deltage i det første arrangement. Den første gang et gymnasium deltager, afholdes et formøde med undervisere fra det pågældende gymnasium. Her lærte vi, at ønskerne var forskellige, men overordnet passer arbejdet på hospitalet godt ind i uddannelsesplanerne.

Eleverne og de deltagende undervisere evaluerer, som det sidste punkt dagen. Desuden evaluerede de involverede aktører på dagen. Alt denne information blev diskuteret i planlægningsgruppen. Allerede efter første gang justerede vi. Vi prøvede at have repræsentanter med fra uddannelses institutionerne, session med færdiguddannede, der havde en anderledes vej til uddannelsen, inddragelse af flere professioner mm. Desuden har vi afprøvet forskellige løsning i professionsstandene, hvor gruppen af elever dele op i mindre grupper, så dialogen bliver nemmere.

Vi har nu udviklet en model, hvor vi har valgt, at der fokuseres på den tværfaglige løsning af opgaverne omkring en patient, der indlægges på AUH. Vi fokusere på at eleverne kan "få fingrene i tingene"  samt, at der er repræsenteret unge mennesker i de enkelte professionsstande, så eleverne oplever en "ung til ung" konfrontation. Desuden har vi fundet ud af, at det er vigtigt, at der er god bemanding i standene, så energien i formidlingen også er i top, når det sidste hold elever kommer forbi. Desuden sørger vi for, at der er små grupper af studerende, så dialogen er mulig.

 


År   2024


Gymnasiernes Dag
Kontakt

Uddannelseskoordinator/-konsulent
Sara Kappel Coslovi
Sarcos@rm.dk
3052 0272


Gymnasiernes Dag
Kontakt
Uddannelsesansvarlig bioanalytiker

Marianne Schou Martiny
marimart@rm.dk
2977 7545


Udviklingssted
Aarhus Universitetshospital

Top