Kaldetavle til observation af borgere, der er blevet COVID-19 vaccineret

It-understøttelse til at hjælpe personalet med at løse opgaven med at håndtere de mange borgere, der skulle observeres på kort tid

  • Kaldetavle til observation af borgere, der er blevet COVID-19 vaccineret

Problem
At undgå at der opstod flaskehalse i observationsrummet efter vaccination og at borgerne ikke var usikre/uopmærksomme på hvornår de måtte gå hjem.

Løsning
Borgeren skal i forbindelse med vaccination observeres for eventuelle bivirkninger efter vaccinationen og skal derfor blive i vaccinationscenteret 15 min efter vaccinationen.

Kort inde i vaccinationsforløbet blev det tydeligt, at det var nødvendigt at få udviklet noget it understøttelse til at hjælpe personalet med at løse opgaven med at håndtere de mange borgere, der skulle observeres på kort tid.


Dette med henblik på at skabe et optimalt flow i vaccinationscenteret for både borgerne og personalet i vaccinationscenteret.

Det var særlig ifm observation efter vaccine, at der kunne opstå en flaskehals i flowet, hvilket gjorde det svært for personalet at bevare overblikket over hvilke borgere, der var klar til at gå hjem og hvilke der fortsat skulle observeres. Nogle borgere var også lidt usikre på om de var endt det korrekte sted i vaccinationscenteret, men nummeret på kaldetavlen bekræftede at de var kommet det rigtige sted.


Mange borgere oplevede også at møde naboer og andre bekendte og så faldt snakken med dem - andre borgere glemte blot tiden.

Der blev derfor taget initiativ til at kontakte leverandøren mhp. at få lavet en kaldetavleløsning, hvor DDV (Dansk vaccinationsregister) og coronaprover.dk talte sammen. Det lykkedes på kort tid i tæt samarbejde med vaccinationscenteret og leverandøren at få udviklet en god og enkelt løsning. En løsning der både kan understøtte vaccinatøren samt klinikeren i observationen og ikke mindst for borgeren.


Løsningen gjorde, at borgerens nummer fra bonnen, de modtog ifm. ankomstregistreringen, kom op på kaldetavlen, når vaccinatøren havde effektueret vaccinen. Efter 15 min lyder der et ding og nummeret flytter fra venstre til højre side og en besked om at gå til udgangen. Det er fascinerende at observere et ding hvorefter der dukker en borger op i mængden af folk der venter.


Borgerne har nemt ved at gennemskue løsningen og er ikke usikre på hvad de skal gøre, når de kommer i vaccinationscenteret

I starten, hvor sårbare og ældre blev vaccineret, havde mange af dem ikke været udenfor en dør i mange uger. Mange var nervøse, usikre og spændte – der var pludselig udsigt til at komme ud igen.

Mange borgere er gået glade og nyvaccinerede hjem med en kommentar om, at det de havde oplevet et godt og professionelt flow.

Med løsningen blev det muligt for os at se om vaccinatøren havde effektueret vaccinen korrekt og dermed sikre at borgeren ikke vil få problemer med at få sit coronapas.

Borgerne har oplevet at de efter vaccination har fundet deres nummer på tavle og derfor er sikre på at de sidder det korrekte sted.

Hvis borgeren ikke kan se sit nummer på kaldetavlen, så henvender de sig til klinikeren i observationen, som hurtigt kan få fat i vaccinatøren og udbedre effektueringen af vaccinen.

Dette har så senere vist sig at være en meget kløgtig funktionalitet, da vi har oplevet ganske få fejl med registrering af borgernes vaccine.

Eventuelle fejl er blevet rettet med det samme og det har betydet at hovedparten af borgere har kunne få deres vaccinationspas uden problemer.

For klinikeren der skulle passe observationen har kaldetavlen hjulpet med et overblik over hvor mange borgere der skulle observeres. Det har været nemt at opdage hvis nogen borgere er blevet for længe.

Proces
Opgaven med vaccination var helt og derfor er der udviklet funktionalitet undervejs.

Randers har taget initiativ til løsningen ved at kontakte leverandøren og er derfor de første til at tage den i brug i Danmark.

Implementeringen og forbedringer skete løbende i tæt dialog med vaccinationscentrene og leverandøren af webreq.

Der blev arbejdet videre med de løsninger der fungerede for klinikken og dermed optimerede vi løbende løsningen til det den er i dag.

 


År   2021


Kaldetavle til observation af borgere, der er blevet COVID-19 vaccineret
Kontakt

Sundheds-IT-konsulent
Berit Neess
berit.neess@randers.rm.dk
2115 5850


Udviklingssted
Kvalitet og Sundheds-it, Regionshospitalet Randers 
Samarbejdspartnere

Synlab


Se mere


Top