Kommunikationspakke til respiratorpatienter på intensiv

Undervisningsmateriale og arbejdsdokumenter samt kommunikationshjælpemidler til brug mellem patient og pårørende eller patient og sundhedsprofessionel 

  • Kommunikationspakke til respiratorpatienter på intensiv

Problem
Vanskelig kommunikation mellem sundhedspersonalet og respiratorpatienter på intensiv.

Løsning
Patienter indlagt på intensiv, som er under respiratorbehandling, er midlertidigt frataget stemmens brug, hvilket har store negative emotionelle og sociale konsekvenser for de i forvejen sårbare patienter. Danmark er foregangsland for en praksis, hvor patienten ikke lægges i ’kunstigt koma’ under respiratorbehandlingen, men så vidt muligt kun modtager smertestillende. Det betyder, at et langt højere antal patienter i dag er vågne under respiratorbehandlingen, og det giver udfordringer med kommunikationen i klinisk praksis. På trods af at denne tilgang kan virke barsk, giver det mulighed for i langt højere grad at tilpasse pleje og behandling til patientens ønske. Men det kræver, at patienterne tilbydes et alternativ til kommunikation i stedet for stemmen.

Kommunikation er nøglen til at skabe relationer mellem mennesker. For de sundhedsprofessionelle kan det dog være svært at skabe en god kommunikation og inddragelse af patienterne, når disse midlertidigt har mistet stemmen.


For at imødekomme kommunikationsvanskelighederne, har vi på intensiv på Aarhus Universitetshospital arbejdet med at udvikle, tilpasse og implementere en kommunikationspakke.


Denne indeholder:


  • Undervisningsmateriale og arbejdsdokumenter til at understøtte sygeplejerskernes kommunikation
  • Kommunikationshjælpemidler til brug mellem patient og pårørende eller patient og sundhedsprofessionel
Undervisningsmaterialet er et E-læringskursus udarbejdet sammen med Center for E-læring i Region Midtjylland. Alle nyansatte sygeplejersker samt sygeplejersker under uddannelse på intensivspecialuddannelsen bliver tilmeldt kurset løbende, og materialet giver en grundlæggende viden om patientens oplevelser samt strategier og metoder til at optimere kommunikationen.


Arbejdsdokumenterne er bl.a. en algoritme, der er lavet for at give sygeplejerskerne et overblik over kommunikationstilgangen til patienten.


Kommunikationsværktøjskassen består af en kommunikationsbog og kommunikationsapp, begge med staveplade og piktogrammer. Kommunikationsbogen er en lamineret bog, og app’en er installeret på en tablet. Disse to hjælpemidler supplerer hinanden, således at flere patienter kan tilbydes hjælpemidlerne.


Hjælpemidlerne anvendes typisk, når de sundhedsprofessionelle er i tvivl om patientens budskab, eller når patienten har brug for at kunne stille spørgsmål, og ikke blot respondere ja/nej (f.eks. ved at nikke/ryste på hovedet) på de sundhedsprofessionelles spørgsmål. Projektet har løbet over flere år og er løbende blevet tilpasset for at optimere det til gavn for patienterne.


(Der er link til e-læringskursus vedhæftet - kan kun tilgås som medarbejder i Region Midtjylland)

Proces
Løsningen blev udviklet i forbindelse med mit ph.d. studie, hvor vi baseret på interviews med patienter og sundhedspersonale identificerede et behov for optimering af kommunikationen.

Delene af kommunikationspakken blev udviklet i forskellige faser med forskellige eksperter. Vi anvendte bl.a. app’en Talk2Care, som er udviklet på OUH.

Implementeringen blev understøttet af såkaldte kommunikationsguider (nøglepersoner), der var rollemodeller og kunne hjælpe deres kolleger.

Vi har lært, at implementering er en meget langvarig proces, og man skal give det tid for at nye løsninger bliver en fast del af praksis.

 


År   2022


Kommunikationspakke til respiratorpatienter på intensiv
Kontakt

MScN, PhD, post.doc
Anna Holm
annasoe6@rm.dk


Udviklingssted
Intensiv, Aarhus Universitetshospital
Samarbejdspartnere

Odense Universitetshospital og en privat virksomhed


Se mere


Top