Nemme løsninger, mindre bøvl og mere tid til patienterne
Problem
Løsningen hjælper med at gøre det nemmere at være medarbejder og leder i vores organisation. Det sikrer, at der skabes mere tid til patienten. Løsningen er derfor et vigtigt element i transformationen af det administrative område i vores organisation.
Løsning
Nemme løsninger, mindre bøvl og mere tid til patienterne.
Ved Hospitalsenhed Midts Administration arbejdes der strategisk, ambitiøst og struktureret med at skabe de mest effektive administrative løsninger for klinikken. Målet er at gøre det lettere at være medarbejder og leder i organisation, således der skabes mere tid til patienten.
Hospitalsenhed Midts Administration udvikler og implementerer løbende nye digitale løsninger og har indtil videre sparet organisationen for mange tusinde arbejdstimer og fjernet en lang række tidskrævende arbejdsgange for medarbejdere og ledere.
Konkret har indsatsen frigjort arbejdstid svarende til næsten 9 årsværk i hele Hospitalsenhed Midts organisation, som tidligere blev brugt på bøvlet administration og bureaukrati.
Optimeringsværkstedet blev oprettet for et par år siden, og selv om det ikke er nyt, at en administration har fokus på udvikling og optimering, så skiller Hospitalsenhed Midts indsats sig ud ved at være ekstremt struktureret og prioriteret. Blandt andet er der med Optimeringsværkstedet tydeligt dedikeret tid til udvikling af nye løsninger i Administrationens seks stabe, som alle har pligt til at deltage i arbejdet og finde frem til optimeringsprojekter inden for deres egne ansvarsområder – og der bliver i høj grad leveret.
Optimeringsværkstedet har været en vigtig del af fundamentet i transformationen af Hospitalsenhed Midts Administration, som nu kan bryste sig af at have en forbedringskultur, som har et knivskarpt fokus på at gøre det nemmere at være medarbejder og leder i organisationen, således der skabes mere tid til patienten.
Optimeringsværkstedet har indtil videre udviklet og implementeret 59 nye løsninger – og de tæller alt fra digitale kursusansøgninger og ny procedure for økonomiopfølgning til en række robotløsninger, som kan udføre de opgaver, som typisk kræver meget tid og mange gentagelser.
En del af de nye løsninger er samlet i de to intranet-portaler "Min side" og "Min lederside", som er digitale selvbetjeningsportaler, der gør det nemmere for medarbejdere og ledere at finde, udføre og følge op på opgaver, som typisk er karakteriseret som administrative opgaver. Disse opgaver fylder nu tidsmæssigt mindre i klinikernes hverdag, hvilket er en stor succes.
Læs mere om Optimeringsværkstedet i Hospitalsenhed Midts interne nyhed her: https://www.hemidt.intranet.rm.dk/om-hospitalsenheden/nyheder/2023/digitale-losninger-skal-lette-livet-for-hospitalets-medarbejdere-og-ledere/
Se oversigt over løsninger fra Optimeringsværkstedet her:
https://view.monday.com/3039490666-f9db833781ded91dc18d4cec1beb62df?r=use1 – på siden kan også ses en oversigt over de enkelte løsningers effekt på blandt andet trivsel, tidsforbrug og kvalitet.
De konkrete rammer for Optimeringsværkstedet i Administrationen (metoden) er:
Proces
Løsningen har været udviklet med stor medarbejderinvolvering. Vi har talt med mange medarbejdere om, hvorfor udvikling tidligere var så udfordrende at prioritere, og vi fandt frem til, at det særlig var 3 ting, som medarbejdere løbende efterspurgte.
Det drejede sig om:
1) Tid til udvikling,
2) Kompetencer til at kunne udvikle og
3) Kontinuerligt ledelsesmæssigt fokus på udvikling. I en dynamisk organisation som Region Midtjylland er der ofte mange ting, man skal forholde sig til.
Løsningen har derfor handlet om at skabe tydelige rammer og struktur, således medarbejderne kunne få mulighed for at lykkes med deres udviklingsarbejde. Med optimeringsværkstedet er de foregående udfordringer tydeligt adresseret, og vores metode er velafprøvet og giver resultater.
HR-konsulent
Stephan Sandberg-Olesen
s.s@rm.dk
2965 6628
Tine Joensen
tine.joensen@midt.rm.dk
2047 3092