Prioriteret overblik over operationskapaciteten i Randers

Et transparent overblik på tværs af specialer og afdelinger over bookede operationer

Problem
Manglende overblik og ikke optimal udnyttelse af eksisterende OP kapacitet

Løsning
Ved anvendelse af eksisterende huskelister er det lykkedes at udarbejde et transparent overblik på tværs af specialer og afdelinger over bookede operationer. Dette har medført et nemt og altid tilgængeligt og prioriteret overblik over nyhenviste og behandlingspatienter, der afventer operation.


I projektet har vi prioriteret at inddrage klinikernes input og de enkelte specialers velfungerende arbejdsgange ved brug af huskelister.

Disse tilbagemeldinger er anvendt til at udarbejde fælles arbejdsgange på tværs, så alle specialers overblik er baseret på ens arbejdsgange. Operationsgangen har anvendt overblikket til at optimere operationslejrene og udbyde operationslejre til de specialer, der har haft det største behov.

I samarbejde med BI kontoret er der udarbejdet en BI rapport, der viser et overblik over kommende operationer, og det anvendes til at udbyde de OP lejre der efterspørges.


De gode erfaringer fra arbejdet med huskelister på Operationsgangen er efterfølgende også implementeret i klinikkerne på hospitalet, så disse altid har et prioriteret og transparent overblik over, hvilke patienter der afventer indkaldelse til kontrol/operation eller skopi.


Alle huskelister kan tilgås på hospitalets Dash Board.

Løsningen har betydet, at borgerne som led i pukkelafvikling efter corona har fået en hurtig tid til operation og fremadrettet, at patienter vil få tid inden for ønsket tidsperiode.

Ensretningen af arbejdsgange på tværs af specialerne har medført at specialerne har et ensartet overblik og det har gjort det muligt at sammenligne huskelisterne på tværs.

Overblikket har medført et bedre og mere transparent samarbejde mellem specialerne. De enkelte specialer kan se hinandens huskelister og dermed hvilken kapacitet, der er behov for på tværs af afdelingerne. 

Det har bevirket et super samarbejde på tværs af afdelinger da man nu både skal forholde sig til sit eget, men også de andre afdelinger.


Proces
Sundheds-it har beskrevet og udarbejdede arbejdsgangsbeskrivelser til anvendelse af huskelister på tværs af specialer og afsnit.

Der er løbende afholdt fællesmøder, hvor arbejdsgangene er blevet diskuteret og justeret.

Vi har erfaret, at det kan være en udfordring at implementere ændringer til lokale velfungerende arbejdsgange for at det skal fungere på hospitalet.

Enkelte afsnit har haft behov for hjælp til større justeringer af eksisterende arbejdsgange, og der er derfor afholdt særskilte møder med disse.

Ledende overlæge Anne-Sofie Kannerup har sikret ledelsesopbakning på projektet og løbende udbredt og reklameret for løsningen til afdelingsledelserne og klinikken.


 


År   2021


Prioriteret overblik over operationskapaciteten i Randers
Kontakt

Lægesekretær
Winnie Thaarup Herholdt Pedersen
winnjens@rm.dk
7842 1267


Udviklingssted
Kirurgisk Fællesafdeling,  Regionshospitalet Randers sammen med Sundheds-it og BI-kontoret

Top