Rehabilitering målrettet hverdagens aktiviteter
Patientens liv som omdrejningspunkt for organisering af koordineret interdisciplinær indsats.
Problem
I litteraturen og i klinisk praksis ses en stor udfordring i at koble patienters behov og præferencer med den målsætning og den indsats, der ydes i rehabiliteringen. Der er behov for at arbejde innovativt med denne udfordring.
På VCR kan både patienter og personale have svært ved at omsætte, at patientens egen aktivitet og udførelse af helt almindelige hverdagsaktiviteter udgør værdifuld træning. Som eksempel på dette kan nævnes morgenaktiviteter (Activities of Daily Living (ADL)): Sygeplejepersonale sørger ofte for, at patienter hjælpes til at blive hurtigt klar, så de kan møde op til træning hos terapeuterne på et aftalt tidspunkt. Derved er ADL en slags serviceydelse i stedet for at være en aktiv og lærerig rehabiliteringsindsats, hvor patienten med kvalificeret hjælp kunne træne og forbedre egen funktionsevne. Vi ved fra forskning, at når patienter arbejder mod egne mål, så øges både motivation og læring. Derfor ønsker vi at arbejde med forståelse for vigtigheden af hverdagsaktiviteter ved at ændre organiseringen og flytte en del af træningen fra træningssale til mere meningsfulde omgivelser og situationer, dvs. at gennemføre funktionstræning på tidspunkter og i kontekster, hvor det giver mening, motivation og bedre læring for patienten.
Løsning
Formål
- Undersøge hvordan rehabilitering kan organiseres så det tager afsæt i patienters funktionsniveau og udviklingsmuligheder.
- Øge kvaliteten af rehabiliteringen gennem patienters hverdagsaktiviteter.
- Styrke det interdisciplinære samarbejde, der tager afsæt i patienters målsætning, ønsker og behov.
- Livslang læring for fagligt personale.
Løsning
- Ændre arbejdsgange, organisering og kultur.
- Opnå øget patientdeltagelse og motivation.
- Kompetenceudvikling af medarbejdere.
- Forbedre personalets forståelse for patientens ressourcer, ønsker og præferencer.
Erfaringer udbredes til samarbejdspartnere mhp. lokalt tilrettet implementering.
Proces
Fase 1
- Uddannelse/kompetenceudvikling af tværfaglige forbedringsagenter i VCR gennem Plan2learn, Region Midt
- Konceptudvikling: Udvikling, test og evaluering af prøvehandling på ændret arbejdsgang og tilgang, på VCR
Succeskriterier: Forbedringsagenter har gennemgået uddannelse, prøvehandling er udviklet, testet og evalueret. Patienter oplever, at hverdagsaktiviteter bliver en aktiv og naturlig del af rehabiliteringen (patienter interviewes).
Fase 2
- Prøvehandling med positivt outcome implementeres (inklusiv undervisning) på hele VCR med forbedringsagenterne som ressourcepersoner.
Succeskriterier: Fagpersonale oplever kompetenceløft og føler sig i stand til at identificere for patienten vigtige hverdagsaktiviteter, samt handle sammen med patienten og det øvrige team derpå. De ændrede arbejdsgange kan aflæses i EPJ-dokumentation ved anvendelse af fælles SFI omhandlende ADL-aktiviteter.
Fase 3
- Udbredelse af erfaringer til andre centre - regionalt, nationalt, nordisk.
- Udvikling af materiale, der illustrerer og forklarer begrebet "hverdagsaktiviteter" i en rehabiliteringskontekst
Succeskriterier: Erfaringer fra projektet er udbredt til samarbejdspartnere
Kontakt
Randi Steensgaard raneil@rm.dk 60480581
Udviklingssted
Vestdansk Center for Rygmarvsskade (VCR), Neurologi, Regionshospitalet Viborg, Hospitalsenhed Midt
Samarbejdspartnere
ViC, herunder Hammel Neurocenter (Hammel, Lemvig og Skive, NISA Silkeborg), Neurologi i Viborg.