Sikkerhedskultur og 3-meter-reglen

Et målrettet kulturarbejde, der medvirker til at reducere antallet af alvorlige arbejdsulykker med sygefravær.

  • Sikkerhedskultur og 3-meter-reglen

Problem
Ønske om at reducere alvorlige arbejdsulykker med sygefravær.

Løsning
Løsningen er et målrettet kulturarbejde, der medvirker til at reducere antallet af alvorlige arbejdsulykker med sygefravær. Den styrker både det fælles og det individuelle ansvar for sikkerhed og trivsel i dagligdagen for både patienter og medarbejdere.

3-meter-reglen handler om, at alle medarbejdere er "direktør" for deres nærmeste 3 meter, uanset, hvor de befinder sig på deres arbejdsplads. Det betyder, at man er ansvarlig for sikkerheden i en radius på 3 meter omkring sig. Alle skal handle på risikoen for ulykker eller uhensigtsmæssig adfærd med det samme. Det er ikke sikkert, at problemet kan løses nu og her, men det er vigtigt at gøre opmærksom på problemet med samme.

4 arbejdsmiljøværdier ligger til grund for 3-meter-reglen:

  • Jeg er direktør for mine 3 meter
  • Jeg vil ikke have, at nogen kommer til skade
  • Hvad jeg går forbi, accepterer jeg
  • Et godt arbejdsmiljø skabes i fællesskab
Løsningen giver:

  • Øget patientsikkerhed
  • Færre fejl – utilsigtede hændelser (UTH’er) (koblet til ulykkesforebyggelse)
  • Mindre rod 
  • Færre ting, man kan falde/glide i – fx vand på gulve, snavsetøj, spildt mad/drikke
  • Bedre arbejdsklima – personale med større overskud 
  • Personalet passer på hinanden – har en afsmittende effekt på patienter – passer også på patienter.
  • Når man organiserer og prioriterer arbejdet hensigtsmæssigt i forhold til arbejdsmængde, opgavetyper og bemanding (sygdom/spidsbelastning) er det til gavn for patienterne, så de vigtigste opgaver udføres først.
Når man organiserer og prioriterer arbejdet hensigtsmæssigt i forhold til arbejdsmængde, opgavetyper og bemanding (sygdom/spidsbelastning) er det til gavn for patienterne, så de vigtigste opgaver udføres først.

Fjerner man risikofaktorer, nedsætter det ikke kun risikoen for arbejdsulykker, men også risikoen for UTH’er. Sygefraværet nedbringes. Desuden styrker det introduktionen af nyansatte og fremmer såvel individuel som fælles sikker adfærd og ansvarsfølelse.

Løsningen har inspireret til at styrke fokus på, at alle har et stort og vigtigt ansvar for både egen og fælles sikkerhed. Det har medvirket til både at øge sikkerheden – men har også haft en afsmittende virkning på andre områder, f.eks. på trivsel og tilgangen til kerneopgaven. Der er stort fokus på ulykkesforebyggelse i MED- og Arbejdsmiljøorganisationen på hospitalet, men 3-meter-reglen har medvirket til at omsætte det fokus til en adfærd i det daglige.

Proces
Tivoli i København har opfundet 3-meter-reglen og arbejdet med den i årevis. Regionshospitalet Horsens fik besøg af en medarbejder fra Tivoli, som forklarede principperne i 3-meterreglen.

Der er udarbejdet film og kampagnemateriale, og hospitalets ledelse har bakket op om at implementere tankegangen.

Metoden er udbredt til resten af regionen via et samarbejde mellem Regionshospitalet Horsens og Koncern HR, Fysisk Arbejdsmiljø. 

Inspirationen kom fra Tivoli. Der er arbejdet med at omforme 3 meter reglen til Regionshospitalet Horsens. Dette er sket via MED og AMO.

Der er arbejdet med implementering af 3 meter reglen på alle organisationsniveuer. Således har der været arrangeret "3 meter uger", "3 meter stafet" og lignende tiltag, som har haft til formål at udbrede og implementere konceptet helt lokalt og til alle medarbejdere.

 


År   2019


Sikkerhedskultur og 3-meter-reglen
Kontakt

Arbejdsmiljøkonsulent
Anja Frøkjær
anjfro@rm.dk
2032 4232


Udviklingssted
Arbejdsmiljøorganisationen, Regionshospitalet Horsens
Samarbejdspartnere

Inspireret af Tivoli i København. Hjulpet af Koncern HR, Fysisk Arbejdsmiljø.


Se mere


Top