Et målrettet kulturarbejde, der medvirker til at reducere antallet af alvorlige arbejdsulykker med sygefravær.
Problem
Ønske om at reducere alvorlige arbejdsulykker med sygefravær.
Løsning
Løsningen er et målrettet kulturarbejde, der medvirker til at reducere antallet af alvorlige arbejdsulykker med sygefravær. Den styrker både det fælles og det individuelle ansvar for sikkerhed og trivsel i dagligdagen for både patienter og medarbejdere.
3-meter-reglen handler om, at alle medarbejdere er "direktør" for deres nærmeste 3 meter, uanset, hvor de befinder sig på deres arbejdsplads. Det betyder, at man er ansvarlig for sikkerheden i en radius på 3 meter omkring sig. Alle skal handle på risikoen for ulykker eller uhensigtsmæssig adfærd med det samme. Det er ikke sikkert, at problemet kan løses nu og her, men det er vigtigt at gøre opmærksom på problemet med samme.
4 arbejdsmiljøværdier ligger til grund for 3-meter-reglen:
Proces
Tivoli i København har opfundet 3-meter-reglen og arbejdet med den i årevis. Regionshospitalet Horsens fik besøg af en medarbejder fra Tivoli, som forklarede principperne i 3-meterreglen.
Der er udarbejdet film og kampagnemateriale, og hospitalets ledelse har bakket op om at implementere tankegangen.
Metoden er udbredt til resten af regionen via et samarbejde mellem Regionshospitalet Horsens og Koncern HR, Fysisk Arbejdsmiljø.
Inspirationen kom fra Tivoli. Der er arbejdet med at omforme 3 meter reglen til Regionshospitalet Horsens. Dette er sket via MED og AMO.
Der er arbejdet med implementering af 3 meter reglen på alle organisationsniveuer. Således har der været arrangeret "3 meter uger", "3 meter stafet" og lignende tiltag, som har haft til formål at udbrede og implementere konceptet helt lokalt og til alle medarbejdere.
Arbejdsmiljøkonsulent
Anja Frøkjær
anjfro@rm.dk
2032 4232
Inspireret af Tivoli i København. Hjulpet af Koncern HR, Fysisk Arbejdsmiljø.