Dialogbaseret undervisningsmetode, hvor erfarne kardiologiske sygeplejersker med gode pædagogiske kompetencer er instruktører på et udvalgt område
Problem
Hvordan sikrer vi, at vi har den samme viden og afskaffer dårlige vaner og "sådan har vi altid gjort" - det gør vi bl.a. ved SKIK.
Løsning
SKIK står for Sygeplejefaglige Kvalificering af Individuelle Kompetencer. SKIK er en dialogbaseret undervisningsmetode, hvor erfarne kardiologiske sygeplejersker med gode pædagogiske kompetencer er instruktører på et udvalgt område. Kursisterne (Som er sygeplejersker fra Hjerte/Senge afsnittet og sygeplejersker fra Hjerteklinikken) træner sammen med instruktøren i kendte kardiologiske diagnoser, lokale forhold, anatomi/fysiologi, medicinsk behandling, dokumentation, praktiske procedurer og eget medico-tekniske udstyr.
SKIK er med til at skabe gode, trygge og sikre patientforløb for alle patienter og pårørende i afsnittet, ved at yde sygepleje af høj faglig kvalitet med fokus på kerneopgaven.
Alle casene er lavet påny og bygget op ud fra kardiologiske problemstillinger. Emnerne er valgt ud fra personalets ønsker og ud fra afdelingens UTH'er.
Proces
Vi fik besøg af de to sygeplejersker fra Akutafdelingen HEV, der havde implementeret SKIK i AKUT, til at fortælle om konceptet. Herefter blev vi i leder- og udviklingsteamet for plejen i Hjertesygdomme enige om, at det koncept ville vi stjæle med hud og hår og omdøbe til Hjertesygdommes koncept.
Vi lærte undervejs, at det ikke liiige var så nemt at stjæle, men at før konceptet kunne anvendes i Hjertesygdomme skulle der bruges en del arbejdstimer.
Oversygeplejerske
Lone Øgendahl Munkholm
lomunk@rm.dk