En løsning i Klinisk Logistik til koordinering og afstemning af forventninger til tidshorisonten for afvikling af stuegang.
Problem
Rettidig afvikling af stuegang, så ressourcerne bliver brugt rigtigt mhp., at patienter med størst behov får afviklet stuegang først. Behovet kan både dreje sig om
medicinske/kirurgiske behov og driftsmæssige behov ift. udskrivelse og dermed skabe flow i afdelingen.
Løsning
Stuegang har altid været en central del af patientens forløb under en indlæggelse, men har også ofte været en udfordringer for mange afdelinger at få skabt en struktur for, så de bl.a. afvikles rettidig. Stuegang er lige præcis dér i patientens forløb, hvor tværfagligheden mødes og der gennem dialog med patienten og eventuelle pårørende, får vedligeholdt den røde tråd i indlæggelsesforløbet. Derfor er det centralt at sikre, at rammerne og samarbejdet om stuegang er gode, så vi får skabt den bedst mulige kvalitet og oplevelse for patienten.
Som mange andre afdelinger har Hjerne- og Rygkirurgi også haft udfordringer med at få afviklet stuegang rettidigt og dermed sikre flow i afdelingen. Det er særligt blevet tydeligt –og en mere presserende udfordring de seneste år, hvor der er behov for at sikre, at den rette patient ligger i den rette seng. Ved hjælp af en omfattende dataindsamling og medarbejdersurvey fandt vi ud af, at afvikling af stuegang, herunder udskrivelse, var én af flaskehalsene for patientflowet i afdelingen og dermed også et område. der medvirkede til frustrationer blandt læger og sygeplejersker. Vi nedsatte derfor en tværfaglig arbejdsgruppe, hvor vi satte vi fokus på, hvordan vi sikrer en rettidig stuegang.
Ved hjælp af SundhedsIT fik vi skabt en løsning i Klinisk Logistik, der gjorde det muligt for plejepersonalet og lægerne at koordinere og afstemme forventninger til tidshorisonten for afvikling af stuegang.
Med inspiration fra principperne bag ”Akut Hasteklassifikation” (eller triagering ved hjælp af farvekoderne rød, gul og grøn) kan sygeplejerskerne markere, indenfor hvilken tidshorisont de vurderer behovet for stuegang (hhv 2, 4 og 8 timer eller ingen behov). Til tidshorisonterne har arbejdsgruppen lavet en guide, der uddyber, i hvilke situationer de enkelte prioriteringer bør vælges, f.eks. ift. patientens helbredsmæssige tilstand eller den videre plan for patienten. Er patienten eksempelvis færdigbehandlet kirurgisk, men mangler at få svar på en scanning, inden vedkommende kan overflyttes til et regionshospital, vil det være mest hensigtsmæssig at prioritere patienten gul svarende til en stuegang indenfor fire timer.
Til lægernes morgenkonference, hvor stuegangen fordeles, er alle patienterne dermed prioriteret af sygeplejerskerne, og lægerne kan på denne baggrund fordele stuegangene mere hensigtsmæssig og retfærdig. Det bliver visuelt synligt, hvis én læge står på 5 stuegange, der skal afvikles indenfor fire timer, og der kan dermed laves en omfordeling, til gavn for den enkelte læge og dennes arbejdsmiljø, men også i høj grad patienternes forløb.
Proces
Tværfaglig arbejdsgruppe. Brug af forbedringsmodellen og datastyret proces. Prøvehandlinger og løbende justeringer på baggrund af feedback fra medarbejdere.
Overlæge
Ann Kathrine Sindby
ansind@rm.dk
Sofie Hellerup Vestergaard
sofves@rm.dk
Sundheds-it, Aarhus Universitetshospital