En metode til at styrke den enkelte medarbejders faglighed og trivsel
Problem
Afsnittets arbejdsmiljø er udfordret i forbindelse med, at en del af de indlagte patienter har en voldelig, truende og chikanerende adfærd. At skulle agere som fagprofessionel i dette miljø er en daglig belastning, som bevirkede, at personalet var meget bekymrede for egen og kollegaers sikkerhed. Det affødte sygemeldinger, og nogle valgte at søge andet arbejde.
Ved Arbejdstilsynets besøg i efteråret 2022 blev der givet et pålæg om at sikre personalets sikkerhed og sundhed, forebygge vold samt imødekomme de høje følelsesmæssige krav i arbejdet på Medicinsk afsnit 1.
En af mange indsatser for at sikre dette blev at opstarte supervisionsgrupper for personalet i plejegruppen. Formålet med supervisionen er at styrke den enkelte medarbejderes faglighed og trivsel.
Løsning
Efter besøg af Arbejdstilsynet i efteråret 2022 blev det klart, at Medicinsk Afsnit 1, Regionshospitalet Viborg havde udfordringer med arbejdsmiljøet. Der var behov for at sikre personalets sikkerhed og sundhed, forebygge vold samt imødekomme de høje følelsesmæssige krav i arbejdet på afsnittet.
En af forandringsidéerne for at opnå dette mål var at tilbyde supervision og kollegasparring til medarbejderne.
Vi kom frem til følgende fremgangsmåde:
Fokus og formål med Supervision og kollegasparring
At styrke den enkelte medarbejders faglighed og trivsel
Der er en supervisor tilknyttet.
Rammer
Proces
Klinisk sygeplejespecialist blev inddraget fra starten med at skabe overblik over mulige indsatser. Dette arbejde tog afsæt i forbedringsmodellen og dens redskaber. I samarbejde med afsnittets oversygeplejersker udarbejdede vi en model for tilbuddet om supervision, og der blev fastsat rammer for supervisionsgrupperne.
Desuden har oversygeplejerskerne til opgave at sammensætte hold til supervision. Supervisionen foregår i arbejdstiden. Nogle møder tidligere ind enten for at deltage eller for at overtage patienter fra dem, der skal deltage i supervisionen. Andre gør færdig, så de kan deltage. Deltagerne er markeret i arbejdsplanen og har fået en mail om, at de skal deltage. Det blev efter nogle gange tydeligt, at udbyttet af supervisionen afhænger af sammensætningen af gruppen - en god blanding af nye og mere erfarne. Der er ikke faste grupper.
Supervisor er i løbende dialog med oversygeplejerskerne omkring løsningen og i fællesskab aftales, om der er behov for tilretning.
Efterhånden som alle havde været med flere gange blev metoden mere fri, forstået på den måde, supervisionen blev mindre styret af supervisor og mere en dialog mellem kollegaerne. Deraf ordet kollegasupervision. Hver gang er det dog vigtigt at sikre sig, om der er nye med i gruppen, så de kan blive introduceret til rammer og metode.
For at udvikle funktionen som supervisor spørges der interesseret ind til udbytte og afviklingen af supervisionen ved slutningen af hver seance.
Vi valgte at sætte igang og lære metoden hen ad vejen.
Klinisk sygeplejespecialist
Kirsten Krabsen
kirsten.krabsen@midt.rm.dk
2380 6879