Én times tværfaglig undervisning og simulationstræning af alarmkald i afdelingen
Problem
Det er dyrt at sende personale på kursus, og det er svært at undvære dem i den daglige drift.
Kompetenceudviklingskonceptet er kan afvikles hjemme i Akutafdelingen og kan tilpasses hverdagens uforudsigelighed og er næsten omkostningsfrit.
Løsning
Kan man undervise og træne håndtering af konfliktsituationer på mindre end en time? Svaret er ja.
Baggrund
I Akutafdelingen AUH møder vi borgere, der kan være vredladne, truende og i høj arousel. Eksempelvis pga. delir, stofpåvirkning, psykiatrisk lidelse eller ubærlig ventetid. Dette kan udløse et alarmkald.
Personalets kompetence til at samarbejde om at deeskalere situationen ved alarmkald er essentiel, både for borgerens udbytte af det sundhedsfaglige tilbud og for personalets sikkerhed.
Udfordringen har været at understøtte kompetenceudvikling i en stor personalegruppe, på tværs af fag, i en travl hverdag, hvor det er omkostningstungt at sende personale på kursus ude af huset. Det har været nødvendigt med et nyt initiativ. Derfor vil vi gerne indstille akutafdelingens koncept: Én times tværfaglig undervisning og simulationstræning af alarmkald i afdelingen.
Hvad indeholder konceptet?
Konceptet består af undervisning og simulationstræning. Der er afsat to personer til at afvikle seancen, den ene er underviser og figurant, den anden er simulatorinstruktør. Der bruges kun én tavle, udklædningstøj og en patientstue som remedie. Deltagerne er læger, vagter, sygeplejersker, lægesekretærer, serviceassistenter og uddannelsessøgende. Deltagerne tages ikke ud af normeringen, men bliver i afdelingen, hvilket gør konceptet billigt og fleksibelt.
Undervisningen giver indblik i den evidensbaseret tilgang til kommunikativ deeskalering. Herefter præsenteres deltagerne for ”instruks for håndtering af alarmkald i akutafdelingen” og en patientcase, som leder frem til en simulationstræning.
Simulationstræningen foregår på en patientstue med en vredladen borger, der virker truende. Deltagerne skal anvende elementer fra undervisningen og øve sig i at møde borgeren med henblik på få borgeren til at falde til ro og opnå udbytte af behandlingen. Simulatorinstruktøren laver time-outs undervejs i forløbet for at få deltagerne til at sætte handlinger i gang, se på deres fysiske positioner og reflektere over brug af redskaber. Efterfølgende faciliterer instruktøren refleksive spørgsmål til gruppen og opsummerer læringspointerne.
Effekten af initiativet
Konceptet har kørt siden 2022. Deltagerevalueringer viser, at konceptet kan bidrage med forståelse for egen og andres rolle ved alarmkald samt øget handlekompetence i opkørte situationer. Vi ser tegn på kulturændring i organisationen, der er opstået et fælles sprog omkring fælles redskaber, samt større fokus på sikkerhedsforanstaltninger for den enkelte medarbejder og den gældende lovgivning på området. På tværs af afdelinger efterspørges Akutafdelingens erfaringer. Vi har derfor undervist tværfagligt personale på andre afdelinger på AUH.
Konceptet skal ses i sammenhæng med Aarhus Universitetshospitals retningslinje om forebyggelse og håndtering af vold og andre traumatiske hændelser og er forankret i afdelingens Sikkerhedsgruppe, nedsat af det lokale LMU.
Det er dyrt at sende personale på kursus og det er svært at undvære dem i den daglige drift.
Kompetenceudviklingskonceptet er kan afvikles hjemme i Akutafdelingen og kan tilpasses hverdagens uforudsigelighed og er næsten omkostningsfrit.Vi kan anbefale dette analoge og bæredygtige konceptet, der kan afvikles i arbejdspladsens rammer, hvor deltagerne har mulighed for at gå fra en time.
Proces
Som undervisergruppe har vi haft et tæt samarbejde med afdelingens sikkerhedsgruppe, hvor instruks og lommekort, som danner baggrund for kompetenceudviklingen er udarbejdet.
Sikkerhedsgruppen har defineret tidspunkt og kadence for afviklingen.
Undervisergruppen har udviklet konceptet gennem prøvehandlinger, der har givet anledning til små justeringer undervejs.
Uddannelsesansvarlig sygeplejerske
Rikke Mousten
rikkmous@rm.dk
Lena Rai Andresen
lenapede@rm.dk