Mere kvalificeret og rettidig hjælp til borgere med venetrombose.
Problem
Vores løsninger udsprang af en erkendelse af, at den hidtidige drift af Tromboseklinikken hverken var tilfredsstillende for borgerne (utilfredsstillende ventetid, kortsigtede planer, unødvendige kontroller), personalet (travlhed, dobbelt-arbejde, manglende mulighed for fordybelse) eller afdelingen (uacceptabel venteliste, ufokuseret brug af sparsomme lægeressourcer inkl. brug af dyre overarbejdstimer).
Vores løsning er både et konkret svar på disse nære problemer, men arbejdsmodellen leverer samtidig et bud på, hvordan vi i Region Midtjylland har mulighed for at opnå markante forbedringer og besparelser gennem smartere organisering og tværfagligt samarbejde.
Løsning
Tromboseklinikken er ansvarlig for udredning, behandling og opfølgning af alle patienter med venetrombose (blodprop i ben og lunger) tilknyttet Hjertesygdomme, Regionshospitalet Gødstrup.
Siden 1. marts 2023 er Tromboseklinikken blevet afgørende omstruktureret og effektiviseret på initiativ fra klinikkens nye ledelse med ønsket om at tilbyde mere kvalificeret og rettidig hjælp til borgere med venetrombose. Alle interne arbejdsgange er systematiseret med fokus på at forbedre behandlingskvalitet, ressourceudnyttelse og medarbejdertrivsel, ligesom udviklingen af en ny innovativ arbejdsmodel for journalisering har transformeret samarbejdet på tværs af faggrupper.
Resultaterne har været overvældende og omfatter bl.a.:
• Nedbringelse af ventelisten (fra 10 til 0 mdr.)
• Hurtigere opfølgning og tidligere rask-melding af borgeren
• Opkvalificering af sygeplejersker med specialkompetencer inden for venetrombose
• Øget lægelig uddelegering til sygeplejersker, inkl. øget brug af telefon-konsultationer
• Markant tidsbesparelse blandt sygeplejersker, sekretærer og læger
• Trivsel og arbejdsglæde på tværs af faggrupper
Tromboseklinikken er et lysende eksempel på, hvordan vi i Region Midt kan opnå forbedringer, besparelser og trivsel hos både borgere og sundhedspersoner, hvis innovative medarbejderes ideer og visioner får lov at blomstre. Vi opnår ganske enkelt mere kvalitet og arbejdsglæde for færre ressourcer, når 2 plus 2 giver 5.
Proces
Udgangspunktet var en klinik med uacceptabelt lang ventetid, som var præget af en "Vi gør som vi altid har gjort"-tilgang til den daglige drift. Som klinikkens nyansatte leder fik jeg frie tøjler til at gentænke arbejdsgange og samarbejdsformer på tværs af faggrupper. Cheflæge Troels Niemann og oversygeplejerske i Hjerteklinikken Charlotte Agerholm Petersen var involveret i den indledende fase. Vi afholdt en række møder, hvor vi identificerede uhensigtsmæssige arbejdsgange - og konkretiserede muligheder for optimering. Vi udfærdigede tidligt i processen et dokument, som skitserede vores visioner og rammesatte initiativet som et formelt udviklingsprojekt. Tromboseklinikken blev en slags "laboratorium", hvor idéudvikling og prøvehandlinger kunne gennemføres under kontrollerede forhold. Et vigtigt indsatsområde var en øget uddelegering af opgaver fra læger til sygeplejersker, og klinikkens dedikerede sygeplejersker var derfor dybt involveret processen.
Afdelingslæge
Morten Würtz
mortwurt@rm.dk
7843 1477