Udskrivelseskoordinator i de medicinske sengeafsnit, Diagnostisk Center

Sygeplejersker fra Klinik for Ældresygdomme varetager på skift funktionen som udskrivelseskoordinator i sengeafsnit M1 og M2

  • Udskrivelseskoordinator i de medicinske sengeafsnit, Diagnostisk Center

Problem
Overordnet var det personalemangel på sengeafsnittene, der bevirkede, at det blev besluttet, at funktionen skulle oprettes som en del af en større handleplan. I et forøg på at aflaste sengeafsnitspersonalet, og forhåbentlig skabe mere trivsel og fastholdelse.

Samtidig var det også for at sikre en høj kvalitet i sektorovergangen.


Løsning
Funktionen som udskrivelseskoordinator blev etableret i efteråret 2021, hvor personalemangel og rekrutteringsudfordringer inden for plejegruppen pressede opretholdelsen af sengekapaciteten i Diagnostisk Center. Det blev derfor besluttet, at sygeplejersker fra Klinik for Ældresygdomme (KÆS) på skift skulle varetage funktionen som udskrivelseskoordinator i sengeafsnit M1 og M2.


Klinik for Ældresygdomme, Diagnostisk Center oplever ikke i samme omfang rekrutteringsudfordringer til deres sygeplejefaglige stillinger. Samtidig har de stor sygeplejefaglig erfaring med tværsektoriel kommunikation og samarbejde.

Formålet var at aflaste plejepersonalet i sengeafsnittene for en kompleks og ofte tidskrævende administrativ opgave, så de kunne koncentrere sig om de mange andre sygeplejerelaterede opgaver. Forventningen var dermed også, at det ville skabe øget trivsel, og dermed også fastholdelse af dygtige plejepersonaler.

Endvidere var der en forventning om, at funktionen ville tilføre stor kvalitet i overgangen mellem hospital og kommune.

Det er en kendt problemstilling, at overgange i patientforløb øger risikoen for at information om borger går tabt. Udskrivelseskoordinatoren koordinerer udskrivelsen af de mest skrøbelige borgere, som har været indlagt med medicinske problemstillinger. Dermed spiller udskrivelseskoordinatoren en central rolle ved afslutning af komplekse medicinske patientforløb, hvor plejepersonalet i primær sektor skal overtage forløbet efter en indlæggelse. Eftersom udskrivelseskoordinatoren varetager koordinering og administration omkring udskrivelsen, frigives der tid til at plejepersonalet tæt på patienten kan sikre, at patient og pårørende inddrages i og informeres om udskrivelsen.

Målgruppen for udskrivelseskoordinatoren er patienter, som skal udskrives til ny eller øget hjælp efter en indlæggelse. Udskrivelseskoordinatoren tilbyder derudover hjælp og sparring til plejepersonalet, der som udgangspunkt fortsat håndterer udskrivelser af patienter til vanlig kommunal hjælp. Særligt præcis, skriftlige information til personalet i primær sektor er vigtigt.

Udskrivelseskoordinatoren og sundhedsfaglig visitator fra kommunen (som kommer på sygehuset x 2 ugl til fremskudt visitation), har opbygget et konstruktivt samarbejde. Nu ved visitatoren hvem hun skal kontakte og få oplysninger fra.



Proces
Vi arbejdede ud fra Forbedringsmodellen med ugentlige tavlemøder. Men der gik ikke langt fra at de overordnede rammer var sat af ledelsen og IT udstyr var fremskaffet, førend ordningen trådte i kraft. (3 dage) Så vi har også lagt vejen, mens vi har trådt den.

Vi har lært, at når alle kan se, at det her giver virkelig mening for patientforløbet og for medarbejderne, så er det nemmere at implementere noget nyt. Det var meningsskabende.


Men også at det foregik bottom-up. Medarbejderne blev inddraget, så snart de overordnede rammer var sat.

 


År   2022


Udskrivelseskoordinator i de medicinske sengeafsnit, Diagnostisk Center
Kontakt

Oversygeplejerske
Heidi Møller
heidi.moeller@rm.dk
2045 2698


Udskrivelseskoordinator i de medicinske sengeafsnit, Diagnostisk Center
Kontakt
Klinisk Sygeplejespecialist

Lise Tranberg Nielsen
lise.tranberg@midt.rm.dk
7841 7812


Udviklingssted
Klinik for Ældresygdomme, Diagnostisk Center, Hospitalsenhed Midt

Top